Snart kan gæster på Kunsten Museum of Modern Art Aalborg nyde maleriet Flugten til Egypten. Et Asger Jorn-værk, der samtidig tilføjer et helt nyt og meget betydningsfuldt kapitel til museets samling.

”Maleriet Flugten til Egypten repræsenterer en særdeles vigtig del af Jorns virke, som indtil videre ikke har været repræsenteret på Kunsten. Vi glæder os til at give vores gæster en endnu bredere oplevelse af Asger Jorn og hans omfattende virke, og vi er meget taknemmelige for, at Ny Carlsbergfondet har gjort det muligt,” siger Gitte Ørskou, direktør i Kunsten Museum of Modern Art.

Protest mod forbrugersamfundet

Museet i Aalborg er allerede kendt for sin omfattende Asger Jorn-samling, der tæller 70 værker fra 1935-1972. Ikke desto mindre har der indtil videre manglet et eksemplar af Jorns kendte modifikationer, hvor billige kopimalerier fra marskandiserens støvede baglokale blev forvandlet til nye, gådefulde fortællinger. Asger Jorn fandt billeder på loppemarkeder i Paris og malede videre på dem med graffitiagtige strøg og dominerende figurer.

”De oprindelige motiver fik helt nye udtryk, som til stadighed overrumpler og måske endda provokerer beskueren. Jorns ønske var at stille spørgsmålstegn ved traditionerne og til dét, vi omgiver os med – og ikke mindst at stikke til småborgerligheden,” siger Gitte Ørskou. 

Nyt fokus på Jorn

Ny Carlsbergfondet har igennem de sidste år bidraget til en fornyet interesse i Asger Jorns omfattende og alsidige arbejde. Senest i 2016, hvor fondet donerede Jorns ikoniske modifikation L’Avantgarde se rend pas til Centre Pompidou i Paris.

Asger Jorn er for mange synonym med de monumentale abstrakte malerier, hvilket ikke mindst skyldes museernes tidligere noget ensidige fokus. Gennem de seneste år er der heldigvis opstået et nyt og friskt fokus på andre sider af Jorns vitterlige avantgarde virke, herunder hans legende og eksperimenterende modifikationer. Det har været vigtigt for Ny Carlsbergfondet at støtte dette sporskifte i forskningen og formidlingen af Jorn, hvorfor det er en stor glæde, at Kunsten nu kan vise dette fine, men også sjældent sete værk,” siger formand i Ny Carlsbergfondet, Karsten Ohrt.

Maleriet – eller modifikationen – er fra kunstnerens arbejde under kunstretningen Situationist Internationale, som Jorn var med til at grundlægge i 1957, og som gav ham hans internationale gennembrud. Situationist Internationale var i korte træk en bevægelse med stærkt venstreorienterede holdninger, som gennem kunst satte spørgsmålstegn ved kapitalismen og præsenterede et syn på mennesker udelukkende som forbrugere. Det var en vigtig strømning, som blandt andet var med til at bygge op til Studenteroprøret i 1968.

Om værket

Flugten til Egypten er malet i 1959, kun to år efter Asger Jorn var med til at grundlægge Situationist Internationale og samme år, hvor han viste sine første modifikationer: Værker, der bestod af overmalinger på trommesalsbilleder, der var den brede betegnelse for billige kopimalerier, som man kunne opstøve hos marskandisere. Billedet er dog tydeligvis en kopi af Luc-Olivier Mersons maleri fra 1880, hvor vi ser den hellige familie under deres flugt til Egypten. De er i ørkenen, hvor der er placeret en stor sfinks, hvori Maria finder hvile med det glorielysende Jesusbarn på sit skød, mens Josef hviler ved bålet i sandet.

I sig selv et særligt og foruroligende motiv med det dæmpede månelys, som med Jorns modifikation bliver endnu mere skæbnesvangert: Over billedfladen er der malet et stort, hovedlignende gespenst, der er formet med ekspressive strøg, og som fuldstændig dominerer billedet med sine skeletfarvede, blå og sorte penselstrøg.

Flugten til Egypten (La Fuite en Égypte) kan opleves på Kunsten fra den 15. september.