Den danske billedhugger Marie Lunds rumlige tilgang til skulpturen har senest udformet sig i kobberværkerne Sills og The Stretch, 2021.

Hvor Sills kobbermateriale på sin side fremstår endnu blød og formbar, direkte installeret op ad sit rums loft og søjler, læner The Stretch sig anderledes ind i sit materiales tyngde, som værket står sirligt og fastforankret udendørs på en asfaltsgrund.

Værkerne udspringer begge fra Marie Lunds soloudstilling på schweiziske Kunstmuseum St. Gallen og indgår nu i museets faste samling med støtte fra Ny Carlsbergfondet.

Kobberkurver

Sills kan oversættes direkte til det danske ord karm. Og som en vindueskarm markerer også Marie Lunds organiske kobberformer, Sills, rummets forskellige overgange.

Værket består af fire dele: fire kobberplader, der er blevet varmebehandlet og snoet så materialet fremstår formskiftende idet de, i en nærmest levende bevægelse, snor sig op ad udstillingsrummets loft og vægge.

Fra kobberpladernes kurvede kanter hænger flere flade gummisnører. Ligesom et stofs syning binder snørerne på en og samme tid kobberpladen fast til væggen, og fremstår som et vidnesbyrd om en sådan fast forbindelses mulige opløsning.

De fire kobberkurver er dertil placeret i udstillingsrummets yderkanter. Beskuerens synsfelt udvides på den måde, idet blikket drages mod margen, hvor et uudnyttet og mere åbent sted kommer til syne.

Stræk og bøj

Udendørsværket The Stretch er en skulpturel undersøgelse af et plades volumen; af bevægelsen mellem fladen og den formgivende fylde, der skaber nye rum under det.

Installationen består af to skulpturer. Hver skulptur er her bygget op af to tværgående kobberplader, der mødes i et knæk. De skarpe vinkler, der opstår, giver skulpturerne form som en flad fjeder, som man kender dem fra industrifabrikken. På pladernes bastante bronzefødder er to gummiskruer tilsyneladende med til at fastmontere skulpturerne solidt på asfaltgrunden under dem.

Til trods for The Stretchs hårdføre udtryk er der en særlig rumlig spænding og leg indlejret i skulpturerne. Værkerne bærer tydeligt præg af deres tilblivelse, med både værktøjsmærker og hænders tydelige aftryk på kobberoverfladen. Lige så permanente og stringente kobberværkerne kunne synes umiddelbart, lige så processuelle og organiske fremstår de på tættere hånd.

Kunstmuseum St. Gallen

Kunstmuseum St. Gallen udgør en vægtig position på den centraleuropæiske kunstscene. Museet i det nordøstlige Schweiz har til huse en neoklassicistisk bygning tegnet af arkitekten Johann Christoph Kunkler og opført i 1877.

Museet huser en enorm samling af europæisk maleri og skulptur fra senmiddelalderen og frem til i dag. I de senere år har museet opnået international bevågenhed med sine store samtidskunstsatsninger og ambitiøse udstillingsprogram.

Om Marie Lund

Marie Lund (f. 1976, København) arbejder med en poetisk tilgang til skulpturen som sted for materialers transformation og formgivning. Marie Lunds værker trækker særligt på naturlige materialer som eksempelvis tekstil, kobber, bronze og forskellige fundne objekter. Idet hun omformer disse elementer, lader hun ofte sin arbejdsproces’ aftryk forblive synlige og inviterer os ind materialernes stoflige omgang med den verden, de bebor.

Marie Lund bor og arbejder i London. Hendes værker er tidligere blevet vist på soloudstillinger på Holstebro Kunstmuseum, Museo Marino Marini i Firenze, og Badischer Kustverein i Karlsruhe og som del af gruppeudstillinger på blandt andet Palais de Tokyo i Paris og Tate Britain i London.