Julie Mehretus værker bygger på en interesse for systemer. De fungerer som modsvar til politiske emner som krig, diaspora og sociale protester.
De fire værker i serien Slouching Towards Bethlehem er en kombination af manipulerede digitale billeder og Mehretus organiske streger, geometriske former og linjer. De fire store fotogravures kan ses som en visuel repræsentation af menneskets forsøg på at forstå kompleksiteten i en kaotisk og fragmentarisk verden.
Hun skaber et formsprog, som kombinerer kaos og orden gennem et fastlagt mønster og abstrakte, men løse bevægelser. Hun beskriver selv sine værker som: ”a complex drawn language of marks that behave, battle, migrate and civilize”.
Forestillinger og syner
De fire værker med titlerne First Seal (R 6:1), Second Seal (R 6:3), Third Seal (R 6:5) og Fourth Seal (R 6:7) refererer til seglene, som brydes i skriftet om Johannes’ Åbenbaring. Hvert værk taler ind i en tid med turbulens og store omvæltninger med en global pandemi og en massiv Black Lives Matter-bevægelse. Med udgangspunkt i dette trækker Mehretu en hale af byplaner, demarkationslinjer og spor efter migrerende befolkninger efter sig. De fremstår som linjer, signaturer og en sværm af flyvske mærker.
Det motiviske afsæt fra Biblen kan ikke ses direkte, men åbner for en oplagt flanke for betragtninger over det ’ikke-afbilledlige’ i efterkrigstidens vestlige modernisme. Selvom Mehretu ikke er en del af den modernistiske periode, bidrager hun til diskussionen af, hvordan man kan skildre rædsler og det inhumane i kunsten.
Kunsthistoriske og personlige referencer
Julie Mehretu arbejder generelt med malerier i stor skala, som ofte er bygget op af lag af akrylmaling for herefter at blive markeret med streger med blyant, blæk og store strøg maling. Hun referer med sine abstrakte landskaber til kunsthistoriske strømninger som de italienske futurister og de abstrakte ekspressionisters ’colour field paintings’.
Hun sammensmelter i sine værker forskellige mønstre og former for at skabe det, som hun kalder et ’in-between place’, hvor nye ting opstår i et virvar af kontrol og intuition. Et vigtigt skifte i hendes liv, som har haft betydning for hendes værker, var, da hun som barn flyttede med sin familie til USA fra Etiopien efter den etiopiske borgerkrig. Hun ser sin kunst som et sted, dette ’in-between place’, hvor hun kan skabe en mening for sig selv.
Om Julie Mehretu
Julie Mehretu (f. 1970) er født i Addis Ababa i Etiopien, men bor og arbejder i New York. Hun har en bachelor fra Kalamazoo College, Michigan, og en master fra The Rhode Island School of Design fra 1997. I 2005 modtog hun den prestigefyldte MacArthur Award. Mehretu er inkluderet i Time Magazine’s 100 Most Influential People of 2020.