Hvert år i begyndelsen af marts og i anledning af fondets grundlægger brygger Carl Jacobsens fødselsdag, hylder Ny Carlsbergfondet ved en faglig prisoverrækkelse personer, der yder en særlig indsats i kunstens tjeneste og for det danske kunst- og museumslandskab. Kunstpriserne uddeles i forbindelse med arrangementet Ny Carlsbergfondets Prisfest, der afholdes på Glyptoteket.
At værdsætte og fremhæve kunstneres og museumsfolks præstationer over tid er til gavn for hele kunstlivet i Danmark, og prisoverrækkelserne er derfor en naturlig del af Ny Carlsbergfondets virke. Med kunstpriserne anerkender Ny Carlsbergfondet personer, der yder en særlig indsats i det danske kunst- og museumslandskab.
Dette års prismodtagere er:
Ny Carlsbergfondets Hæderslegat 2025
Prisen hædrer en eller flere personer, der arbejder i kunstens tjeneste og som over tid har bevist en ypperlig faglig ambition samt har haft afgørende betydning for dansk kunstliv.
Inge Bjørn
Inge Bjørns (f.1925) kunst er uendelig. Hun har påvirket tusinder af hænder, der med inspiration fra hendes virke har skabt helt nye værker. Når hun ikke var på Askov Højskole, hvor hun underviste i årene 1953-1993, gik hun nysgerrigt ud i verden for at møde mennesker og deres værksteder – for at tilegne sig kundskaber og bringe dem ind i kunsten. I den periode begyndte hun også at udstille tegninger, bloktryk og vævede billeder. Siden begyndelsen af 50erne har Inge Bjørn forenet håndens og åndens arbejde. Hendes mål har været klart: Håndens arbejde skal værdsættes på samme niveau som litteratur og filosofi. Inge Bjørns kunstneriske praksis hører blandt et af Danmarks fornemmeste eksempler på fri billedvævning, med værker der forener intuition med præcision. Hvert motiv er skabt med tålmodighed og kunstnerisk detaljerigdom i uld, hør og silke. Det kræver tid. Det kræver radikalitet og hænder, der kender materialet. Inge Bjørn har gennem sit virke gennem otte årtier understreget vigtigheden af at se storheden i verden omkring os – og det afspejler sig i hendes værker. De er frie og fulde af bevægelse.
Ny Carlsbergfondets Kunstnerlegater 2025
Prisen gives til en eller flere kunstnere, der med mod, originalitet og gennemslagskraft markerer sig både i Danmark og internationalt.
Lene Adler Petersen
Lene Adler Petersen (f.1944) blev først landskendt som den nøgne kvinde, der vandrede gennem Børsen med et kors. Siden som en af hjernerne bag ceremonien for en hest, der skulle aflives. Hun er om nogen brudt igennem lydmuren. Hun er kunsthistorie. Hun er en del af den illustrerede danmarkshistorie. I disse aktioner finder vi 60erne og 70ernes kapitalismekritik, kvindekamp, rettighedsaktivisme. I de historiske aktioner glider programmatiske paroler over i gådefuld, flertydig poesi, som endnu ikke har bundfældet sig. Lene Adler Petersen rumsterer; hun er ikke for fastholdere. Det er derfor, at hendes værker i disse år relanceres. Men det er også fordi, at nogle af hendes bedste værker ikke tidligere har nydt samme opmærksomhed, som de mest kendte. Lene Adler Petersen mestrer den abstrakte kunsts formalisme, og formår tillige at udfolde den som mere end blot kunst for kunstens skyld. Dette afspejles i hendes offentlige udsmykninger, hvor hun engagerer sig så dybt i stedet og dets brugere, at selv et ellers usynligt rengøringsskab iscenesættes med pomp og pragt.
Se film om Lene Adler Petersen her
Jacob Kirkegaard
Jacob Kirkegaard (f.1975) arbejder i krydsfeltet mellem kunst, videnskab og dokumentation og skaber en ny måde at opleve lyd på. Kirkegaard gør os opmærksomme på, at verden ikke kun kan ses, men skal høres. At lyd ikke blot er baggrund, men en aktiv del af den måde, vi forstår vores omgivelser på. Hans mikrofon registrerer det, vi andre overhører. Affaldssorteringens mekaniske rytme. Den døde krops vibrerende stilhed i lighusets kulde. Kloakkens ekko under Københavns gader. Grænsen mellem USA og Mexico bliver løftet fra magtspil til lydbillede. Mennesker rammes konstant af fonetiske påvirkninger. Fra podcast til popmusik, der kan tilbyde en anden, mere sanselig lydoplevelse. Jacob Kirkegaards kunst handler ikke kun om at opfange det uhørte. Den handler også om at gøre os opmærksomme på alt det, vi lukker ørene for.
Se film om Jacob Kirkegaard her
Jeannette Ehlers
Jeanette Ehlers (f. 1973) trækker fortiden ind i nutiden og sørger stædigt for at oversete, glemte og gemte historier bliver synlige. Jeanette Ehlers’ kunst spørger os: Hvem bliver husket? Hvem bliver glemt? Hvilke historier får lov til at leve videre? Og hvad gør vi, når vi først er blevet mindet om dem? Ehlers’ kunst er ikke en nøgtern historisk skildring. Den er en konfrontation. Hun graver dybt i vores kollektive erindring – og kollektive fortrængning. Afslører det skjulte. Bringer de grimme kapitler i vores historie frem og rykker ved vores forståelse. Vores forståelse af andre og af os selv. Ehlers’ kunst får os til at lytte – ikke bare til fortiden, men til nutidens uretfærdighed. Jeannette Ehlers insisterer på, at vi ikke må vende os væk. At vi ikke må nøjes med at registrere uretfærdighed – vi må konfrontere den. Vi må forstå, hvad vi ser. Og vi må handle. Du udfordrer os til at se mere. Lytte bedre. Mærke dybere. Og aldrig glemme.
Se film om Jeannette Ehlers her
Ny Carlsbergfondets Museumslegat 2025
Prisen tildeles til en eller flere museumspersoner, der med betydende faglighed og professionalisme formår at skabe fornyende og udviklende rammer for kunstens repræsentation.
Lene Burkard
Lene Burkard (f. 1945) har som kurator været år forud for alle andre, når hun gennem sin karriere har valgt kunstnere og udstillingstemaer. Særligt har hun konsekvent udmærket sig ved at vise det, der på det tidspunkt, det blev vist, var underrepræsenteret i den kunsthistoriske kanon. Som engageret formidler har hun inspireret nye generationer af kunstformidlere og museumsfolk. Som kurator, og vel en af de første der kaldte sig kurator i Danmark, har Lene Burkard forsynet os med den ene fantastiske udstilling efter den anden. Gennem sin forskning har hun bidraget til en dybere indsigt i kurateringens betydning. Lene Burkard har som en pionér bragt den nyeste kunst til Danmark og kurateret interessante og væsentlige udstillinger, med valg af de kunstnere hun godt kunne lide og gjort sine kuratoriske valg uden at følge mainstream. Hun har været med til at definere den kuratorrolle, som vi kender den i dag, og hun har gennem sit kuratoriske og institutionelle virke bidraget til samtidskunstens konstante bevægelighed og udvikling og til inspiration i dansk kontekst
Tidligere prismodtagere
Ny Carlsbergfondets Kunstnerlegat