John Kørners store og farverige maleri Dronning Louises Bro skildrer en tilsyneladende uendelig lang, hvid vej med to cyklister på vej mod den ubestemte horisont. Over dem ses et virvar af varme farver i bevægelse. Et kørende tog, en gående silhuet og John Kørners karakteristiske ’problemer’, han har arbejdet med gennem en stor del af sin karriere, i form af ovale former, der opstår i motivets himmel over København.
Omkring vejen tårner Dronning Louises Bros genkendelige lygtepæle sig op, og hvis man ser efter, sidder der, ganske som altid, også mennesker på bænkene langs vejen og hænger ud. Billedets øvrige figurer åbner stedet, der er mere end blot en bro mellem to bydele i København. De forvandler broen til, hvad den også er, nemlig en plads, hvor venner mødes og andres veje krydses.
”Dronning Louises Bro kommer til at pryde Det Danske Studenterhus’ nyindrettede køkken og spisesalsområde, hvor vores danske og internationale residenter mødes. Det er lige midt i husets bankende hjerte, hvor der laves mad, spises, hygges, studeres og festes. Her kan beboerne nu også lade blikket vandre ind i et skønt dansk samtidskunstværk. Vi er meget taknemmelige for den fine gave, der er specielt skabt til rummet og tilfører det en helt ny dimension,” siger fungerende direktør for Det Danske Studenterhus i Paris Marianne Bak Papiau.
Værket, der er skabt af billedkunstner John Kørner til at hænge i Det Danske Studenterhus – Fondation Danoise – med støtte fra Ny Carlsbergfondet, er netop blevet færdiginstalleret og er fremover en fast bestanddel af huset.
”John Kørners maleri etablerer en åbning og et forsvindingspunkt. Det føjer så at sige et nyt, uafsluttet rum til det rum, det befinder sig i. Netop denne helt særlige åbningsgestus er John Kørner en mester i at skabe. Det sker her blandt andet ved at lade en stor del af billedplanet stå som ubemalet, hvidt. Det er dristigt og virkningsfuldt. At denne åbning så midt i Paris endda udpeger et ikonisk sted som Dronning Louises bro hjemme i København udgør jo kun en smuk, ekstra pointe,” siger bestyrelsesmedlem i Ny Carlsbergfondet Morten Kyndrup.
Dronning Louises Bro i Det Danske Studenterhus
John Kørner er særlig kendt for en stærk og klar farvepalet. Gul og violet går ofte igen i hans værker og er farver, han selv opfatter som særligt nordiske. På maleriet belyses gaden fra begge sider af broen. På den ene side ses den originale gadelygte fra broens åbning i 1887, som gør, at mange danskere hurtigt vil genkende Dronning Louises Bro i København. Overfor ses en anden form for gadebelysning nemlig den typiske ’københavnerlampe’, der er en kobberfarvet halvkuppel, der er blevet ikonisk for den danske hovedstad. De kulturelle og historiske indflydelser findes på den måde i selve billedets på én gang lokalt forankrede og udadvendte motiv.
Det Danske Studenterhus i Paris
I 1928 dannede en gruppe visionære personligheder Komiteen for Det danske Studenterhus i Paris med det formål at oprette et dansk kollegium i den internationale studenterby Paris. Fondation Danoise, som det kom til at hede, blev opført for en blanding af private og statslige midler og indviet af den daværende kronprins Frederik i 1932. Huset er tegnet af arkitekt Kaj Gottlob og inspireret af klassicismen og mellemkrigstidens nordiske funktionalisme. På én gang sobert, stringent og venligt udgør de store behagelige værelser og fælles terrasse med pergola en harmonisk ramme for husets sociale liv året rundt.
Om John Kørner
John Kørner (f. 1967) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1998 og bor og arbejder i København. Hans værker kredser ofte om højaktuelle problemstillinger som flygtningekrisen, konsumerisme, klimaforandringer og trafficking. Kørner arbejder alsidigt og anvender skulptur, keramik, video, teater og installation i sit arbejde. John Kørner kendes imidlertid bedst for sine malerier, der i kraft af en klar og optimistisk farvepalet fremstår frydefulde for øjet og sanserne, indtil øjeblikket indtræffer, hvor værkets mere ildevarslende problemfelt træder frem i dialog med beskueren.