Sælskind og Heinz-ketchup, en gummimaske og en grønlandsk pakke Prince-cigaretter er placeret side om side i et kabinet bag en massiv plexiglas- ramme. Objekterne er mangeartede i Martin Brandt Hansens Kabinet 3905.6 / Grown Not Made. Værket er del af kunstnerens serie af kabinetter, som blev vist på udstillingen X-RAY TARGETS på galleriet Andersen’s Contemporary i efteråret 2022. Ny Carlsbergfondet har erhvervet syv af udstillingens værker.
Import/ Export
Martin Brandt Hansen genfortolker i de syv kabinetter grønlandske objekter, såsom tupilak-figurer, og inddrager en varieret repræsentation af objekter, der er importerede udefra til Grønland. På den måde sammenstiller han traditionel grønlandsk ikonografi med vestlig massekultur og undersøger kritisk og humoristisk dens påvirkning i Grønland.
Den grønlandske kunsts historie er blevet fortalt udefra, og grønlandsk kunst er ofte blevet kategoriseret som en slags primitiv etnografika. Hos Brandt Hansen udforskes den grønlandske kulturs objekter i en leg med skala og materialer såvel som den vestligt dominerede fortælling, de har været indskrevet i. Værkerne spiller på og udfordrer traditionelle måder at kuratere og fremstille grønlandsk kunst på.
Om Martin Brandt Hansen
Martin Brandt Hansen (f. 1990) er født i Nuuk og bor og arbejder i København. I 2020 tog han tog afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi. Brandt Hansen arbejder med installation og skulptur og trækker i sin praksis på antropologiske metoder, vestlig kunsthistorie og mytologi fra Inuit-kulturen.
Han har blandt andet udstillet på Kunsthal Charlottenborg, Galleri V1, Nordatlantens Brygge og Galleri Bo Bjerreggaard i København og på Museet for Religiøs i Lemvig og Nuuk Kunstmuseum.