Ekspressionisten Emilie Demant Hatt er efter sin død i 1958 mere eller mindre gledet ud af den gængse kunsthistorie. Det kan Museum Salling nu være med til at lave om på med erhvervelsen af mere end 100 enkeltdele fra Demant Hatts studieår i tiden omkring år 1900. Den nye erhvervelse udgør et afgørende supplement til museets i forvejen omfangsrige samling af hendes værker.

Den særegne ekspressionists unge år

”Dansk ekspressionisme ejer i Emilie Demant Hatt en af sine oprindeligste og betydeligste begavelser, en kendsgerning, som desværre ikke er almindelig anerkendt.”

Sådan skrev anmelderen Betel Engelstoft i 1942 om Demant Hatts stærkt personlige, ekspressionistiske billeder. Men også Demant Hatts tidlige værker bør studeres. For selvom hendes virke kan deles op i to faser; en naturalistisk og en ekspressionistisk periode, inspireret af tiden i Sameland, viser den nyerhvervede samling fra hendes unge år, at de to perioder måske ikke var så adskilte.

I 1901 maler Demant Hatt værket Model med æble. En afklædt kvinde er portrætteret i kølige, levende nuancer mod en flerfarvet, vibrerende baggrund. Det naturalistiske portræt rummer på subtil vis Demant Hatts tidlige eksperimenter med perspektiver og farver.

Skitserne beretter ikke blot om Demant Hatt som en behændig observatør af det danske hverdagsliv, men også om kunstnerens lyriske sind, eventyrlyst og store interesse for myter og folkelivsskildringer. Blandt motivkredsen er græske mytologiske skabninger og fabeldyr, og på et tidligt linoleumsprint afbilder Demant Hatt virkningsfuldt et folkefærd ved deres ildsted. Hendes blyantsstudier skildrer både mennesketorsoer, dyrehoveder, ben og hove med en nærmest fotografisk præcision og en nænsom opmærksomhed for detaljen, der igen peger frem mod hendes senere værker, med samerkulturen som omdrejningspunkt.

Demant Hatts personlige noter og kommentarer følger også med i det materiale, der nu skal til Museum Salling, og således bidrager det væsentligt til et nyt forskningspotentiale i museets Demant Hatt-samling.

Museum Salling og Demant Hatt i dag

Museum Salling var i 1983 det første museum til at udstille Demant Hatt efter hendes død – en udstilling der blev til på baggrund af en testamentarisk gave fra kunstneren selv. Siden er museets Demant Hatt-samling vokset markant. I dag spænder samlingen over tidlige tegninger fra studietiden og naturalistiske gengivelser af naturen, til kunstnerens eksperimenter med modernistiske udtryksformer i 1910- og 20erne og endeligt de modne, ekspressive værker fra 1930- og 40erne.

Demant Hatt er i dag repræsenteret på Nordiska Museet i Stockholm og i Museum Sallings kunstsamling.

Om kunstneren

Emilie Demant Hatt (1873-1958) blev født i Selde nord for Skive. Hun voksede op med et brændende ønske om at blive kunstner i en tid, hvor det ’rigtige’ kunstakademi kun var for mænd. Som ung modtog hun malerundervisning og blev i 1898 optaget på Kunstakademiets Kunstskole for kvinder. Allerede i 1903 debuterede hun på Charlottenborgs Forårsudstilling. Efter en rejse til det svenske Sameland lærte hun sig samisk på Københavns Universitet og tilbragte i 1907 et år som nomade blandt samerne – et år hun selv beskriver som ”det rigeste og mærkeligste år i mit liv”. Hun forevigede samernes levevis i ord, tegning og maleri og blev kort før sin død slået til Ridder af Den Svenske Vasaorden. Demant Hatts eftermæle har primært behandlet hendes personlige liv, som kunsten derfor i mange år har stået i skyggen af.