Købehavns Universitet er vært for en international konference om spændingsfeltet mellem kunst og politik i Japan i perioden 1945-1970. Med støtte fra bl.a. Ny Carlsbergfondet afvikles konferencen Art & Politics in Postwar Japan på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab den 26.-27. maj 2016.

I Danmark ses en stigende interesse for japansk modernisme og samtidskunst, men indtil nu har fokus primært været på æstetikken og i mindre grad på, hvordan politiske og ideologiske strømninger påvirkede kunsten. Konferencen Art & Politics in Postwar Japan vil derfor prioritere en undersøgelse af de komplekse udvekslinger mellem politik, aktivisme og kunst. 

Lektor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab og medarrangør Gunhild Borggreen siger:

”Efter Anden Verdenskrig stod det japanske samfund foran en gennemgribende genopbygning og transformation. Den politiske omlægning bestod bl.a. af en militær alliance med USA kaldet AMPO, som mødte stor modstand fra dele af befolkningen og medførte massedemonstrationer. Samtidig opstod der studenteroprør på de japanske universiteter som et udtryk for utilfredshed over autoriteter og forældede uddannelsessystemer."

Denne begivenhedsrige periode havde stor indflydelse på kunst og kultur, og mange kunstnere var således også aktive i politiske bevægelser, siger Gunhild Borggreen: ”Man så eksperimenterende og radikale kunstformer, der ofte var antiautoritære og udfordrende. Hybrider mellem kunst og aktivisme fandt sted i det offentlige rum i form af performances og happenings, der ofte var eksplicitte i deres politiske og sociale kommentarer.”

Konferencens program vil bl.a. bestå af tre keynote præsentationer af forsker og kunstner Shimada Yoshiko (JP), Associate Professor i Japans moderne kulturhistorie William Marotti (US) og KuroDalaiJee, som er chefkurator ved Fukuoka Asian Art Museum (JP). 

For mere information, se konferencens hjemmeside:

ikk.ku.dk/artandpoliticsinpostwarjapan