De tre store værker, der blev indviet ved en reception på skolen i oktober 2024, møder studerende, lærere og besøgende på skolen, lige når de træder ind i idrætshuset. Samlet kaldes værket Transformers #1-#3. Værkerne har enkle, næsten grafiske motiver holdt i klar blå og bladguld.
Masar Sohail beskriver motiverne som portaler, og forklarer at han håber, at disse portaler kan visualisere og forstærke den tranformerende rejse, de studerende gennemgår i deres tid på gymnasiet:
”Disse portaler, der varierer i form, tjener som en metafor for mangfoldigheden af erfaringer og udfordringer, som studerende står over for gennem deres tid på gymnasiet. Mit valg af portaler som emne er dybt forankret i opfattelsen af et gymnasium som mere end blot en uddannelsesinstitution. Det fungerer som en transformationsportal, hvor elever træder ind som unge og forlader som modne og dannede individer,” forklarer han.
Det gamle Mesopotamien
Masar Sohail arbejder med video, maleri og grafik og er optaget af spørgsmål om identitet og fremmedgørelse. Omdrejningspunktet er ofte sociale, kulturelle og ideologiske fællesskaber sat over for religion og natur. Han har rødder i Irak og er optaget af det gamle Mesopotamien samt de kulturer, der prægede tiden før hans egen arabiske kultur.
Således også i Transformers #1-#3, hvor inspirationen til farvevalget af blå og guld specifikt kommer fra sumeriske skulpturer i guld og lapis lazuli samt fra den nordlige port i Babylons bymur, Ishtarporten.
Sumerernes brug af de ædle materialer symboliserede ikke kun rigdom, men også en stræben efter viden og forbindelse til det guddommelige. Ved at integrere disse elementer i maleriserien skabes et visuelt link mellem fortidens kultur og nutidens uddannelsesinstitution.
Værket, der fremover kan opleves i gymnasiets Idrætshus, er doneret til skolen af Ny Carlsbergfondet.
Om Masar Sohail
Masar Sohail (1982) er en dansk-irakisk billedkunstner og filmskaber, som bor og arbejder i København. Han er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2009 og står bag en række kunstfilm. I 2018 blev Sohails værk The Republic of T.M. (2016) udstillet på Kunstmuseum Bonn (DE), hvor den vandt Dorothea von Stetten Art Award. I 2020 indkøbet Statens Museum for Kunst et værk af Sohail, der nu indgår i deres permanente samling.
Hans værker har ofte et humoristisk og satirisk islæt og udfordrer forholdet mellem fiktion og virkelighed. De trækker ligeledes på genkendelige referencer fra populærkultur og subkulturer og spejler filmindustriens fremstillinger af maskulinitet, magt og begær.