Moss wall er et tidligt værk af Olafur Eliasson, men regnes af kunstneren selv som et hovedværk, hvorfor det også indtog en central placering i Tate Moderns store retrospektive udstilling ”Olafur Eliasson: In Real Life” i 2019. For det er med dette værk, at Eliasson for første gang og i stort format trækker naturen som en slags readymade indenfor i udstillingsrummet. I dette tilfælde en særlig art af mos, der gror på de nordlige breddegrader, bl.a. på den vulkanske lava på Island.
Fra det uanselige til det forunderlige
Visuelt set hører mos til i den mere uanselige ende af floraen. Men som oftest gentrylles naturen og fænomenerne i Eliassons værker. Om nogen evner han at gøre det tilsyneladende elementære og banale både forunderligt og påtrængende. Møjsommeligt fæstnet på et hønsenet breder mosset sig over en hel væg. Effekten er som et massivt og uigennemtrængeligt vægtæppe eller en blød mur. På én og samme tid jordnært og monumentalt. Udendørs bliver til indendørs. Og i gallerirummet bliver naturen sært nærværende og, paradoksalt nok, næsten mere manifest end i naturen selv.
Aktivisme på flaske
Ligesom Olafur Eliasson har SUPERFLEX også tidligere udstillet på Tate Modern. I 2017 indtog kunstnergruppen, bl.a. med støtte fra Ny Carlsbergfondet, museets ikoniske turbinehal med totalinstallationen One Two Three Swing!
Guaraná Power Corner er af tidligere dato og udspringer af det omfattende Guaraná Power Project. I 2003 igangsatte SUPERFLEX et omfattende samarbejde med et landbrugskooperativ fra Maués i Brasilien om at udvikle læskedrikken Guaraná Power. Projektet handler i høj grad om selvorganisering, bæredygtighed samt urimelige magt- og markedsforhold. Multinationale selskaber havde nemlig, og med store konsekvenser for flere lokalsamfund i Amazonas, monopoliseret produktionen af guarana.
Udover etableringen af et produktionsapparat indebar samarbejdet mellem SUPERFLEX og de lokale landmænd også udviklingen af forretningsmodeller og brandingstrategier, der kunne sikre en bæredygtig virksomhed. De grønne flasker, som i Tate Moderns version er stablet i en pyramideform som i et supermarked, har fuldkommen identisk design som Guaraná Antartica – en af de kendte masseproducerede energidrikke på markedet. Dog med den humoristiske tilføjelse, at navnet Guaraná Power er indsat i hvidt på en censursort firkant, der skjuler det meste af konkurrentens røde logo.
Om Olafur Eliasson
Dansk-islandske Olafur Eliasson (f. 1967) er uddannet ved Kunstakademiet i København. Siden starten af halvfemserne har han arbejdet med fotografi, installation, skulptur samt film. Hans værker, som ofte forener kunst, arkitektur og naturvidenskab, kredser om en undersøgelse af menneskets sanser og deres indflydelse på vores oplevelse af og tilstedeværelse i verden. Eliasson er repræsenteret i museumssamlinger verden over, ligesom han har haft store soloudstillinger på en lang række af verdens førende kunstmuseer.
Om SUPERFLEX
Kunstnergruppen blev dannet i 1993 af Jakob Fenger, Bjørnstjerne Christiansen og Rasmus Nielsen. Siden starten har SUPERFLEX forholdt sig helt konkret til den aktuelle virkelighed, vi lever i. Med det kollektive og aktivistiske som omdrejningspunktet engagerer deres projekter sig ofte direkte i sociale og politiske situationer. Om det så er kritiske interventioner i forhold til store multinationale virksomheder, kunstneriske kommentarer til den aktuelle klimasituation eller involveringen af Nørrebros multietniske lokalmiljø i udformningen af et nyt byrum går deres projekter ofte i kødet på de helt store samfundsproblematikker. SUPERFLEX har udstillet verden over, og kunstnergruppens værker er repræsenteret på en lang række samlinger og museer i ind- og udland.