Høstlandskab og Både på stranden, som begge er fra 1965, skildrer de nordjyske omgivelser, som Poul Ekelund blev betaget af i sidste halvdel af sin karriere. Begge værker er med stor sandsynlighed blevet til i Vangså, hvor Ekelund i 1961 købte sommerhus.

Symbiose

For Ekelund handlede naturalisme ikke om at fremstille naturtro gengivelser af det, han så. I stedet skulle virkeligheden være til stede i værket, nemlig naturen og mennesket. Samspillet mellem natur og menneske var et af Ekelunds helt store temaer. Mange af hans værker viser et opgør med tanken om, at naturen bare er passiv og underordnet menneskets luner, og skildrer i stedet et symbiotisk forhold. Det kan ses i Høstlandskab, hvor natur og mennesker bogstaveligt talt smelter sammen. De to arbejdende kvinder bliver en del af naturens farveskala. Horisonten ligger højt, og selvom mennesket står i forgrunden og fylder meget i motivet, ser man den store natur folde sig ud bagved. Man bliver mindet om de egentlige størrelsesforhold.

Symbiosen skildres også i Både på stranden, hvor farverne og den pointillistiske teknik udvisker enhver skarp grænse mellem bådene, havet og stranden. De hurtige, abrupte penselstrøg afstemmes af de harmoniske naturfarver.

Serier

Poul Ekelund malede ofte de samme motiver igen og igen. Serier af værker, der skildrer både på stranden, eller marklandskaber bygget op af farvefelter. Udover at han malede de samme motiver gentagne gange, optræder det serielle også i selve motiverne. Bådene, der er opstillet på rad og række, skyerne, der ligger som fire punktummer på himlen, negene, der står systematisk placeret på marken, og alléen, der strækker sig langs horisonten. Gentagelserne skaber en rytme og en beroligende orden i værkerne, der ellers er præget af en impressionistisk flygtighed.

Aktualitet

Udstillingen på Vendsyssel Kunstmuseum ledsages af en forskningsantologi med bidrag fra Henning Jørgensen, Kirsten Tange Maagaard og Mikael Wivel. De dykker ned i værkernes aktualitet og belyser nye sider af Ekelund. Eksempelvis er hans interesse for forholdet mellem mennesket og naturen mere relevant end nogensinde set i lyset af tidens debat om klimaet og vores påvirkning af det.

Om Poul Ekelund

Poul Ekelund (1921-76) voksede op i København og flyttede senere til Mønge i Nordsjælland med sin hustru Birthe. Deres omgangskreds talte kunstnere som Ejler Bille, Harald Leth og Anna og Erik Thommesen. Selvom de alle har meget forskellige udtryksformer, blev Ekelund inspireret af sine kunstnerkollegaer og nød samhørigheden. Senere var han også med til at starte Martsudstillingen, som blev en markant kunstnersammenslutning, der varede mere end 30 år. Mod slutningen af sit liv og virke brugte han sine somre i Nordjylland, hvor han anså naturen for at være mere uforstyrret. I den tid modnedes hans stil, og mange af hans mest kendte værker er blevet til i den nordjyske natur.