Gennem tre årtier og flere teknologiske revolutioner har norskfødte Ann Lislegaard udforsket grænsen mellem forestilling og realitet. Hendes værkskab er dedikeret til højaktuelle problemstillinger og kredser om virtualitet, digitalisering og klimaforandringer, mens hendes tilgang er forankret i en kritisk køns- og kropsbevidsthed.
I 3D-værket Oracles, Owls… Some Animals Never Sleep (BR 1982) fra 2012-22 fremmaner Ann Lislegaard, ved hjælp af ny algoritmeteknologi et blandingsunivers med ugleprofetier, dans og feministiske ekkoer.
Værket kan nu opleves som del af Henie Onsted Kunstsenters samling, der for første gang har fået støtte fra Ny Carlsbergfondet. Ann Lislegaards orakelugle supplerer dermed også kunstcentrets igangværende store satsning på fotokunst og nye medier i såvel deres samling og i fremtidige udstillinger.
En baskende Blade Runner-profet
I Oracles, Owls… Some Animals Never Sleep (BR 1982) taler en 3D-ugle i tunger. I en slags trancelignende tilstand danser den fragmenteret frem og tilbage med kløerne om en lille klode – alt sammen i et slags simulacrum af skiftende neonfarvede strenge. Der er noget på én gang totalt uigennemskueligt og helt lige til ved Ann Lislegaards cyborg-ugle.
Både uglen som motiv og de klip, der afbryder dens mystiske tale, har Ann Lislegaard hentet fra Philip K. Dicks kanoniske science fiction-roman Do Androids Dream of Electric Sheep. Lyden stammer fra Ridley Scotts filmatisering af romanen: den originale Blade Runner-film fra 1982. Både romanen og filmen foregår i år 2050, hvor uglen er den første dyreart, der er uddød som følge af menneskets destruktive omgang med jorden.
Ann Lislegaards ugle har til gengæld fundet asyl i værkets digitale sfære, hvor den nu lever foran os som både futuristisk cyborg og græsk orakel. Uglens monolog stammer blandt andet fra den kinesiske spådomsbog I-Ching, mens dens bevægelser og formsprog peger i øst og vest. Maskinernes masseudryddelse venter, advarer den os blandt andet.
Henie Onstad Kunstsenter
Henie Onstad Kunstsenter har til huse på en halvø 15 minutters kørsel fra Oslo centrum. Med mellem seks og otte udstillinger årligt og en samling bestående af mere end 8000 værker er kunstcenteret et kunstmekka både lokalt og internationalt.
Kunstcenteret slog dørene op 1968 midt blandt fjord og strande omsluttet af en enorm skulpturpark. Det var det første private museum i Norge, grundlagt af kunstskøjteløber, skuespiller og forretningskvinde Sonja Henie og fragtvirksomhedsejer Niels Onstad.
I dag er museet særligt kendt for dets foto og new media-fokus, avantgarde- og samtidskunst foruden dets livemusik-arrangementer og undervisningsprogrammer for besøgende i alle aldre.
Om Ann Lislegaard
Ann Lislegaard (f. 1962) er en internationalt anerkendt kunstner, der bor og arbejder i København. Lislegaard arbejder især med video, 3D-animation, foto, lyd og lysinstallationer. Tematisk og materialemæssigt udforsker hun ofte science-fiction som genre, samt rammerne for sansning og perception. Hybridrelationer mellem mennesker, maskiner og dyr er gennemgående motiver i Lislegaards virke.
Ann Lislegaard har blandt andet haft soloudstillinger på Kyoto Art Center, Japan, Tel Aviv Museum, Raven Row, London, SMK og Moderna Museet i Stockholm samt været repræsenteret ved biennaler verden over.