Det er en historisk stor bevilling, som Ny Carlsbergfondet har uddelt til ph.d.-projekter, postdocs og som individuelprojektstøtte knyttet til den kunstvidenskabelige forskning. 22 ansøgere har netop modtaget positivt svar, hvilket betyder en samlet donation på i alt ca. 30 mio. kroner.
Bevillingerne er en del af Ny Carlsbergfondets Forskningsinitiativ, hvis formål er at støtte den kunstvidenskabelig forskning.
”Denne uddeling til den kunstvidenskabelige forskning er den største samlede forskningsdonation i fondets historie. Vi forventer, at denne vil bidrage afgørende i de kunstvidenskabelige forskningsmiljøer i de kommende år. Det er en stor glæde for Ny Carlsbergfondets bestyrelse at kunne støtte et så bredt felt af topkvalificerede ansøgere, og vi glæder os til at følge forskningens udvikling og resultater,” siger Christine Buhl Andersen, bestyrelsesforkvinde i Ny Carlsbergfondet.
Stor diversitet i forskningsområder
Hvorfor blev vold og erotik populære motiver i den italienske renæssances grafik? Hvad var pointen med Willy Ørskovs skrøbelige, oppustelige skulpturer, og hvordan bevarer vi dem for eftertiden?
Hvad kan væven, en ældgammel billedgenerator, lære os om vores tids billedteknologi? Hvordan kan ny performancekunst i det offentlige rum være med til at ændre vores syn på kunst og samfund? Hvordan gik det til, at Holmegaard Glasværk midt i en krisetid for dansk glasproduktion udviklede en original og populær æstetik? Og på hvilke måder kan Sonja Ferlov Mancobas nu tilgængelige brevarkiv nuancere vores forståelse af hendes kunst?
Det er nogle af de forskningsspørgsmål, der nu skal besvares efter Ny Carlsbergfondets seneste bevillingsrunde.
Brobygning mellem kunstmuseer og universiteter
Det er Ny Carlsbergfondets ønske at fortsætte det positive udviklingsarbejde med at understøtte brobygningen mellem forskningsmiljøerne på henholdsvis universiteter og museer, som fondet etablerede med forskningsinitiativet i 2010.
”Med de nye bevillinger fortsætter vi fondets arbejde med at styrke kunstvidenskabelig forskning på danske museer. Efter 10 år med initiativet besluttede vi i 2021 at igangsætte en ekstern evaluering. Denne viste os, at initiativet har gjort det, vi håbede, nemlig at bringe det museale forskningsområde ind på universiteterne og det universitære forskningsmiljø ud i museerne,” siger forkvinde Christine Buhl Andersen og fortsætter:
”Evalueringen viste os desuden, at bevillingerne har stor betydning for den enkelte forskers karriere. Deres kompetencer øges, de publicerer mere, og de får et større netværk på både museer og universiteter, hvilket alt sammen gavner deres fortsatte faglige engagement.”
Samtidig fastslog evalueringen, at forskningsprojekterne kan formidles bedre, og derfor kan der fra og med denne uddelingsrunde løbende ansøges om midler til aktiviteter af formidlingsmæssig karakter.
Dette års modtagere af forskningsstøtte:
Ph.d-stipendier:
- Den Frie Udstillingsbygning/RUC. ”Kunsten som markør”
- SMK/Københavns Universitet. ”Vold og erotik i italiensk grafik”
- SMK/Københavns Universitet. ”Dansk lydkunsts historier”
- Fotografisk Center/Københavns Universitet. ”Det dokumentariske kunstfotografi”
- Kunsten Aalborg/Aarhus Universitet. ”Men størst af dem er kærligheden - En biografisk og velfærdspolitisk læsning af Aase og Poul Gernes’ værk”
- Museum Sydøstdanmark/SDU Kolding. ”Den Danske Glasindustri efter 1950: Mellem kunst og industri”
- Københavns Museum/Københavns Universitet. ”Fra guld til glemsel & tilbage; et steds- og brugersensitivt studie af temporære monumenter i byrummet”
- Kunsthal Aarhus/Aarhus Universitet. ”Kan det kritisk-refleksive perspektiv fra institutionen kunsthal oversættes til digitalt format?”
Postdoc-stipendier:
- Trapholt/SDU Kolding. ”Vild med Wegner: Nye designhistorier om Danmarks største møbeldesigner”
- Ny Carlsberg Glyptotek/Københavns Universitet. ”Passion eller politik? Carl Jacobsens kunstsamling i en socioøkonomisk og kulturpolitisk kontekst 1878-1914”
- Dansk Design Center/Aalborg Universitet. ”Ecosystem for Imagination, Learning and Mission-oriented Innovation”
- Sydvestjyske Museer/Syddansk Universitet. “Jacob Riis’s Image-Text and the Naturecultures of Urban Reform”
- Holstebro Kunstmuseum/Aarhus Universitet. ”Væven som billedgenerator”
Projektstøtte:
- Karen Westphal Eriksen. ”Sonja Ferlov Mancoba - Æstetik og arkiv”
- Karen Benedicte Busk-Jepsen. ”Pionér, outcast, forbillede. Dyrebilledhuggeren Adelgunde Vogt”
- Mikael Wivel. ”Gennemlyst - Niels Larsen Stevns og landskabsmaleriet”
- Mette Bøgh Jensen. ”Tilstedeværelsesbeviser. Fotografiet og dets betydning i kunstnerkolonien i Skagen”
- Philip Pihl. ”Willy Ørskovs pneumatiske skulpturer”
- Marina Vidas. “Early Modern Portraits of Children in Danish Collections: Identity, Representation, and Power”
- Lise Henriette Hindsberg. ”Mellem liv og død. Kobberstik fra danske ligprædikener, ca. 1565-1670.”
- Jesper Svenningsen. ”Byrummets kunstneriske festudsmykninger 1740-1840”
- Gry Hedin. ”Landbrug og landskab – SMKs landskabsmalerier i et klimakritisk nu”