De seks værker tæller Totem Head, Totem Figurine, Totem Vessel Head, Totem Head, Totem Face og Totem Jug. De er alle skabt i perioden 2017-19 og indgik i Cathrine Raben Davidsens soloudstilling ”TOTEM” på CLAY i 2020. Udstillingstitlen henviser til totemmet som symbol på en klan eller et fællesskab. Raben Davidsen er inspireret af religiøse traditioner som animisme og totemisme, der bygger på en forbundethed mellem alt levende. De keramiske værker har symbolske farver som rød, sort, guld og hvid. Farver som henviser til magt, genfødsel og forandring. Værkerne med guldglasur symboliserer den alkymistiske proces i arbejdet med glasurer, ligesom de også er billeder på den ultimative forvandling.
Samarbejde med Royal Copenhagen
De seks værker er skabt i stentøj og porcelæn. Samarbejdet med Royal Copenhagen betød, at Raben Davidsen i den to år lange periode fik adgang til fabrikkens faciliteter og mulighed for sparring med erfarne kemikere, som har adgang til gamle glasuropskrifter og besidder en stor ekspertise inden for fremstilling af porcelæn og stentøj. Raben Davidsen startede med at male på krukker, som fabrikken havde formgivet. Efterfølgende arbejdede hun sammen med drejer Bjarne Puggaard, hvorfor hun kunne definere og skabe sine egne former, der indeholder referencer til forhistoriske former fra Sydamerika og Central- og Nordeuropa. I alt skabte Raben Davidsen i samarbejdet med Puggaard og Royal Copenhagen 150 værker, som talte vaser, kander, lågkrukker og fade i alskens størrelser og former.
Anderledes arbejdsprocesser, samme originalitet
Det kemiske arbejde med glasurer adskiller sig fra arbejdet med maleri, da glasurerne kræver, at man slipper kontrollen. Farver og teksturer skifter i brændingen, og alt kan ske. Det er kun i det øjeblik, brændingen er overstået, at man kan regne med resultatet.
Raben Davidsens billedsprog fra hendes øvrige praksis går igen i keramikken. De gennemgående motiver med dyr og menneske fra hendes malerier og tegninger toner frem i glasuren; små indgraverede ansigter, som på samme måde som hendes maleriske arbejde viser en næsten magisk tidsløshed og flygtighed.
Om Cathrine Raben Davidsen
Cathrine Raben Davidsen (f. 1972) tog afgang fra Kunstakademiet i København i 2003. Hun havde forinden længere studieophold ved Istituto Lorenzo de’ Medici i Firenze og Vrije Academie voor Beeldende Kunsten i Haag. Udover at være billedkunstner har hun skabt kostumer og scenografi til Den Kongelige Ballet. Hun har udstillet bredt i Danmark og udlandet og er repræsenteret på en række danske museer, bl.a. Statens Museum for Kunst, Horsens Kunstmuseum, Trapholt og i Statens Kunstfonds samling.