En imponerende række af toneangivende danske billedkunstnere har gennem de seneste år skabt markante kunstneriske udsmykninger til Københavns Byret. Sidste skud på stammen er Cathrine Raben Davidsen, som på baggrund af en bevilling fra Ny Carlsbergfondet nu har udsmykket en af byrettens retssale.
Ud af mørket
Silvery Waters hedder de to store tegninger, der sammen med maleriet Hydra Viridissima har indtaget retssal 29. Som ofte i Raben Davidsens billedverden, synes billederne i retssalen at begynde med mørket, som var de hver især en lille skabelsesberetning. Billedfladen i begge tegninger udgøres således af et ekspressivt mørke i henholdsvis sort og douce blågrå farver. Det er dette abstrakte, mættede og meget stoflige mørke, som lyset og figurationen brydes med og brydes ud af. De to smukke, renæssanceagtige kvindeansigter, der toner frem i tegningerne, peger på den billedmæssige genese, på transformationen fra ikke-form til form. Samtidig synes denne formforvandling også at antyde en mere eksistentiel dynamik, en art bevægelse fra intet til væren, fra tomhed til liv.
Lignende tematik er på spil i maleriet Hydra Viridissima, om end på lidt anden vis. Her er det livet i mikroskopform, som Raben Davidsen har blæst op i storformat (180 x 300 cm). Det massive mørke deles midtover af en grenagtig struktur, hvorpå små hydra-polypper lyser som lange tynde lanterner. Livet lyser op i sin urform, i dette nældecelledyr, som var vi vidner til det allerførste stadie i evolutionen.
Gådefulde, indadvendte, selvsluttede
Raben Davidsens billeder tilbyder sig som åbninger til refleksion og fordybelse, som et gådefuldt visuelt helle, man kan hengive sig til og gå på opdagelse i:
”Cathrine Raben Davidsen frembringer ofte og også her en særlig zone mellem abstrakt og figurativt, mellem ren farve/form og så en præcis reference: en genstand eller måske konturerne af et ansigt der dukker frem, ofte præget af alvor, eftertænksomhed, kontemplation. På den måde henvender hendes værker sig direkte og åbenlyst til os, samtidig med at de er gådefulde, indadvendte, selvsluttede,” siger Morten Kyndrup, bestyrelsesmedlem i Ny Carlsbergfondet.
Om Cathrine Raben Davidsen
Cathrine Raben Davidsen (f. 1972) dimitterede fra Kunstakademiet i København i 2003 og havde forinden længere studieophold ved Istituto Lorenzo de' Medici i Firenze og Vrije Academie i Haag. Hvad end det er i maleri, tegning, grafik eller keramik, synes hendes værker at finde næring i den kanoniserede kunst- og kulturhistorie. Ikke mindst malerierne bærer ofte tydelige referencer til renæssancens store mestre, bl.a. Rafael og Tizian, som samples frit med andre visuelle inspirationskilder. Raben Davidsen har udstillet hyppigt i ind- og udland, ligesom hendes værker er repræsenteret på en række danske museer, bl.a. Statens Museum for Kunst, Kunsten Museum of Modern Art Aalborg og Horsens Kunstmuseum.