Malmö Konstmuseum råder over en stærk samling af nordisk samtidskunst, hvori flere danske kunstnere er repræsenteret. Nu tilføjes yderligere fire værker af Tal R, Sif Itona Westerberg, Ejlerskov & Lindahl og Nina Beier. Værkerne adskiller sig i medier og udtryk, men viser et udsnit af nogle af bevægelserne på den danske samtidskunstscene. 

Mytologisk relief

Installationen Fountain af Sif Itona Westerberg blev vist på museets udstilling ”Shapeshifters” i 2020. Westerbergs skulpturer ligner antikke relieffer, der skildrer mytologiske væsner, hvis kroppe er sammensat af forskellige slags dyr. Westerberg forener den klassiske billedhuggertradition og antikkens myter med samtidens tanker om fremtiden. Installationen minder os om, at dagens genteknologi er med til at sløre grænsen mellem fantasi, mytologi og virkelighed.

Et sammensurium af rester

Maleriet Sisters of Kolbojnik er et tidligt værk af Tal R og et glimrende eksempel på hans farverige palet og fantasi. Ordet ”Kolbojnik” er jiddisch og betyder ”rest” eller ”rester”. Tal R benytter begrebet til at forklare sin måde at arbejde på – han samler det, som er tilovers og sætter det i nye sammenhænge. Sisters of Kolbojnik er malet i stærke farver med simple former. Maleriet er opdelt i horisontale bånd, som viser hver deres del af fortællingen. Denne måde at opdele værket horisontalt på er gennemgående for Tal Rs tidlige værker. Tal R har ikke tidligere været repræsenteret i museets samling.

De udeladte kvinder

Ditte Ejlerskov og EvaMarie Lindahl er kunstnerne bag installationen About: The Blank Pages, der består af fire bogreoler fyldt med kunstnermonografier. 86 af bøgerne er udgivet som en del af serien Taschen Basic Art Series, og 92 bøger er skabt af kunstnerne selv i samme stil, men med blanke sider. De tomme sider repræsenterer monografier om kunst skabt af forskellige kvindelige kunstnere, som ifølge Ejlerskov & Lindahl burde have været udgivet, men stadig mangler i Taschens serie. Værket peger dermed på den ulige kønsrepræsentation i kunsthistorien. Samme værk er også at finde på Arken, hvor det ligeledes blev erhvervet med støtte fra Ny Carlsbergfondet. [Link: https://www.ny-carlsbergfondet.dk/da/hvor-er-kvinderne]

Kolonialismen i hverdagsgenstande

Nina Beiers skulpturserie Empire inkluderer dele af porcelænsserien ”Empire”, produceret af Royal Copenhagen. Porcelænet er udstillet i fuglebure, nøje opstillet i formationer som kunne ligne små bygningsværker. Beier sætter med værket fokus på historien om porcelæn, der i 1300-tallet blev importeret fra Kina til Europa og udgjorde statussymboler i privilegerede familier. I dag forbindes kinesiske hverdagsgenstande ofte med lav kvalitet, men forholdet har historisk set været det modsatte. I århundreder var den europæiske porcelænsproduktion ringere end kinesernes. Europæerne kopierede efter bedste evne håndværket og valgte at beholde den kinesiske stil som en slags visuel markør. Beiers kunst åbner nye perspektiver for, hvordan vi forstår hverdagsobjekters koloniale og sociale historier.