Der er drøn på i Lars Nørgårds stedsspecifikke udsmykning til Nuklearmedicinsk Afdelings nye lokaler på Aarhus Universitetshospital i Skejby. Kunstneren har skabt en serie malerier, der i forskellige størrelser og formater er afstemt afdelingens fællesområder, men som samtidig bringer en ny dynamik til arkitekturen.

”Som kunstner mestrer Lars Nørgård øvelsen at tilføje arkitekturen en udsigelseskraft, der på en og samme tid harmonerer med og udfordrer stedets fysiske rammer og funktion. Det var også årsagen til, at vi i Ny Carlsbergfondet foreslog ham til opgaven på Aarhus Universitetshospital. Resultatet er en ny vitalitet til den smukke og stilrene, men også meget institutionelle bygning. Stedet har så at sige fået en anden puls,” siger Morten Kyndrup, fungerende formand i Ny Carlsbergfondet.

Energifelter

Malerierne i Lars Nørgårds højenergiske udsmykning er som en serie kulørte hvirvelvinde, bokset inde i deres rektangulære formater. Her er ingen hvilepunkter, intet centrum, som billedets enkeltdele understøtter eller leder hen til. Der er snarere rendyrket intensitet fordelt over hele lærredet. Hver især fremstår malerierne som udladninger af strukturer og farveformationer, der støder sammen med eller fra hinanden, og som i billedets øjeblik er bremset midt i en bevægelse.

Til tider anes elementer af noget figurativt. Som i Unjustifiable Risk, hvor en rød højhusformet struktur bøjer sig som en lakridsstang midt i tornadoen. Om udladningerne er bevægelser henimod mere fast form, eller om de omvendt har retning mod yderligere opløsning, virker mindre interessant for Nørgård. I stedet synes det at være selve friktionen mellem det figurative og abstrakte, som han griber og omsætter til sine livsbekræftende energifelter, som man automatisk går på visuel opdagelse i.

Centrifugalt

Ligeledes livsbekræftende er maleriernes mærkbare trang til at bryde ud af deres formater. Fremfor at afsøge, hvordan linjer, former og farver kan fordeles i en komposition inden for billedkanten, angiver Nørgårds malerier en centrifugal stødkraft. Hans farveformationer har typisk tyngdepunktet i retning af billedets midte, så de synes at slynge sig udad og nogle gange udover billedets kant. I førnævnte, det seks meter høje men meget smalle, Unjustifiable Risk bliver effekten nærmest som et boblende reagensglas, der er ved at sprænges indefra og splatte udover den monotone regelmæssighed i hospitalets røde murstensvæg.

Om Lars Nørgård

Lars Nørgård (f. 1956) er uddannet ved Skolen for Brugskunst (i dag Danmarks Designskole) i 1975-78 og på Academy of Art College i San Francisco i 1980-81. Han var del af det legendariske Værkstedet Værst og hørte til generationen ”De Unge Vilde”, der på den danske kunstscene op gennem 1980’erne tegnede en ny retning for kunsten og ikke mindst maleriet. Nørgård udstiller hyppigt i ind- og udland, ligesom hans værker er repræsenteret på en række danske museer, bl.a. Arken, ARoS og Statens Museum for Kunst. Gennem karrieren har han modtaget flere priser og legater, bl.a. Jens Søndergaard og Hustrus Mindelegat i 2003 og Ny Carlsbergfondets Kunstnerlegat i 2011.