”Vi modtog i Ny Carlsbergfondet en aldeles usædvanlig ansøgning, som vi ikke kunne stå for.” Sådan sagde bestyrelsesmedlem Morten Kyndrup i sin tale ved åbningen af Bakkehusets nye kunstrum. Den nye hjørnestue er skabt af Morten Søndergaard i samarbejde med møbelsnedker Teis Dich Abrahamsen og kurator Annesofie Becker. Udover de tre har en række ’gæstekunstnere’ og opfinderen Peer Klausen bidraget til installationen. De forskellige bidrag til projektet afspejler den historiske hjørnestues gæster, som udgjordes af tænkere, kunstnere og videnskabsfolk.
Romantikkens hotspot
Kamma og Knud Lyne Rahbek skabte i deres hjem et mangfoldigt, kreativt og engagerende fællesskab for romantikkens og guldalderens kendte skikkelser. Rundt om bordet i Kamma Rahbeks hyggelige hjørnestue sad blandt andre Oehlenschläger, H.C. Andersen og H.C. Ørsted, Grundtvig og Ingemann. Her kunne de have intime samtaler, diskutere tidens store samfundsemner, læse op af nye værker, give kritik, lytte og lære.
Den nye hjørnestue spejler historien
Med Den nye hjørnestue var ønsket at skabe en nutidig spejling af den historiske hjørnestue. Derfor er den nye hjørnestue også placeret på Bakkehusets første sal umiddelbart over den historiske. På væggene hænger 29 ordkasser – en for hvert bogstav i alfabetet. Indholdet i kasserne er forskelligt og giver plads til refleksion over intime såvel som store samfundsmæssige spørgsmål. Midt i rummet står selvfølgeligt også et bord med otte stole rundt om. En tvilling til bordet står i stuen nedenunder. Hvis man bruger længere tid i rummet, vil man opdage de mange tråde, der trækkes mellem husets fortid og nutid. Ordkasserne med deres gemte indhold refererer til Kamma Rahbeks magiske æsker, ligesom bordet er fremstillet i kastanje, som en hilsen til det store kastanjetræ, der står i Bakkehusets gård.
Morten Søndergaard håndgribeliggør sproget
Helt centralt i Bakkehusets historie står sproget og de mange ord, der er blevet både talt og skrevet. Som kunstner har Morten Søndergaard sine rødder i digtningen og i det verbale. Han har i de senere år arbejdet sig ind i det visuelle felt, hvor han netop arbejder med at rumliggøre og håndgribeliggøre sproget. Da han boede i Bakkehusets legatbolig i 2007-2012, skabte han udstillingen Bakkehusalfabetet, som han nu har bygget videre på i Den nye hjørnestue.