I 2020 indledte Greve Museum et samarbejde med kunstfotograf Trine Søndergaard. Dette resulterede i udstillingen Faraway Nearby, hvor Greve Museums samling af historiske tekstiler i samspil med lokale unge skoleelever blev objekt for Trine Søndergaards værkudfoldelse.

Pigerne, der optræder på Trine Søndergaards fotografier, er som trådt direkte ud af deres egen hverdag og ind i en fremmedartet verden. De har deres eget tøj på og håret sidder almindeligt. Men i portrætterne opstår en særlig magi i kraft af de flere hundrede årige historiske tekstilers møde med samtidens unge mennesker.

Hedebosyningerne

I Greve Museums omfangsrige samling findes de såkaldte hedebosyninger, der blev syet af bondebefolkningen på egnen mellem København, Køge og Greve i 1700-tallet frem til slutningen af 1800-tallet. Disse tekstiler skildrer lokal bondehistorie og kan forstås som kulturhistoriske vidneudsagn. Frem til 1870’erne prydede broderierne nemlig alt fra hedebobøndernes stuer til deres forklæder og dragter til særlige lejligheder og fest.

Svøbelister, kapper, tørklæder, pyntehåndklæder og knæduge giver et unikt blik ind i en stedsspecifik kulturhistorie, mens de i Trine Søndergaards værker også lægger op til reflektion over generelle temaer som klasse, forbrug, materialitet, teknologi, (kønnet) arbejde og nydelse.

I forskellige tider

Med en metodisk konsekvens arbejder Trine Søndergaard med tiden som begreb gennem de 17 værker, idet hun diskret konfronterer en lokalforankret fortid og nutid. Værkerne, Trine Søndergaard skaber, tilhører både vores tid, men undslipper den samtidig og ophæver en lineær tidsforståelse. Pigerne tager delvist del i fortiden, når de iklæder sig de historiske tekstiler. Samtidig placeres de qua værkernes minimalistiske formsprog og ved hjælp af modellernes eget tøj i samtiden og herved formår Trine Søndergaard at skabe en ’værkets tid’.

Om Trine Søndergaard

Trine Søndergaard (1972) er en dansk kunstfotograf med base i København. Et gennemgående kunstnerisk interessefelt har været rumlig og materiel stilhed og stilstand. Stemningen er ofte lige dele dokumenterende og universel, følsom og personlig alt dette fremført gennem reduktion og poetiske narrativer.

Trine Søndergaards arbejde er velrepræsenteret verden over, blandt andet på MUSAC i León, Gothenburg Museum of Art, The National Museum of Norway, The Israel Museum og Maison Européenne de la Photographie i Frankrig.