Maleriet Den Fremmede fra 1900-01 viser en gruppe husmænd eller håndværkere samlet indenfor i en lille lavloftet stue. Maleriet spiller op mod ét af Fritz Sybergs hovedværker Aftenleg i Svanninge Bakker fra 1900-02, som indgår i samlingen på Faaborg Museum. Værkerne kan tilsammen være med til at vise, hvordan kunstneren behandlede figurskildringer på forskellige måder.
Den fremmede
Figurerne er tæt samlet: to mænd sidder ved bordet, en tredje i kakkelovnskrogen har ryggen til, mens to kvinder står i døråbningen. I højre hjørne står en lille pige også med ryggen til. De har næsten alle sammen blikket fast rettet mod de to herrer, som står ansigt til ansigt. Herren i midten skiller sig ud med sit pæne sorte tøj og lædersko, som en mørk fremmed fugl. På den måde får Syberg etableret, at der er tale om en fremmed. Rummet føles klemt med de mange mennesker og møbler, som er samlet på lidt plads. Den klemte stemning er med til at intensivere konfrontationen mellem de to herrer, og man fornemmer en tydelig anspændthed. Men den trykkede atmosfære kontrasteres af det varme dagslys, der falder ind gennem de småsprossede ruder, ind på pelargoniernes grønne blade i vindueskarmen. Lyset kaster fine skygger på det mønstrede tapet.
To værker i relation
Maleriet er interessant i forhold til Sybergs anden gruppeskildring Aftenleg i Svanninge Bakker. Her afbilder han en gruppe mennesker i det fynske bakkede landskab. Ligesom i Den fremmede er nogle af figurerne rygvendte. Men her er de små i forhold til det store åbne landskab, de danser i. Desuden er der en harmonisk stemning, som står i modsætning til den, vi møder i interiørbilledet. Hvor de dansende næsten forsvinder i bakkerne, virker figurerne i den lille stue anmassende store. De to værker viser, hvordan kunstneren har skildret figurerne forskelligt i forhold til farveholdning og teknik. Men fælles for de to er gruppeskildringerne, og at figurerne er absorberet i den situation, de befinder sig i. Det giver billederne en særlig intimitet.
Om Fritz Syberg
Fritz Syberg (1862-1937) var en del af kunstnergruppen Fynboerne med bl.a. Johannes Larsen og Peter Hansen. Han hentede inspiration til sine motiver fra sin egen hverdag med familien i sit og hustruen Annas hjem; de stilfærdige måltider, Anna med børnene, interiørscener fra det smukke, enkle hjem eller de landlige omgivelser på Fyn. Syberg voksede op under trange kår i Faaborg. Han måtte tidligt forsørge sig selv og sine søskende, som svinedreng. Men det lykkedes ham at bryde med den modgang han oplevede i barndommen, efterhånden som han udmærkede sig som maler. Han blev udlært hos Peter Syrak Hansen og giftede sig med hans datter Anna. Senere tog han i perioder til København, hvor han modtog undervisning af Kristian Zahrtmann på Kunstnernes Frie Studieskoler.