Det er et af Michael Anchers absolutte hovedværker, der nu flytter permanent ind i samlingen hos Skagens Kunstmuseer.

Værket er erhvervet med støtte fra: Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, en anonym familiefond, Augustinus Fonden og Ny Carlsbergfondet.

Et anderledes hovedværk

Ved frokostbordet vækker begejstring blandt museets kunsthistorikere og er et maleri af høj kunstnerisk kvalitet og det viser, at Michael Ancher mestrede det teknisk krævende interiørmaleri.

Michael Ancher er ellers kendt som fiskernes maler. For at portrættere de seje, hårdføre, olietøjsklædte mænd, der stævner ud i det oprørte hav eller venter utålmodigt på bedre vejr i købmandens bod. Men Ved frokostbordet repræsenterer altså en anden gren af kunstnerens arbejde: Teknisk krævende interiørmalerier og ofte store kompositioner.

Ved frokostbordet rummer, ifølge museumsinspektør Mette Bøgh Jensen fra Skagens Museer en række greb, som kendes fra to af Michael Anchers andre hovedværker, nemlig Den druknede (1896) og Juledag 1900 (1903): ”Det er et meget mørkt maleri, hvor lyset strømmer ind fra én lyskilde fra venstre og falder på en gruppe mennesker. Lyset fanger nogle få farver, som går igen – på Ved frokostbordet er det særligt Helga Anchers røde kjole, ostens røde indpakning og øletiketten på bordet. Hvis man tænker på Den druknede og Juledag, trænger lyset på samme måde ind og fremhæver en farve. På de værker er det gul, som tiltrækker sig opmærksomheden – den druknede fiskers olietøj er gult og det samme er Helga Anchers juledagskjole.”

Hvem er hvem?

Helga Ancher, Anna og Michael Anchers datter, ses stående til venstre i rød kjole. Bag Helga Ancher sidder lærer og organist Helene Christensen, der var en god ven af familien Ancher. Til hendes venstre sidder John Brøndum, Anna Anchers lillebror. Ved siden af ham sidder Marie Møller, Anna Anchers kusine. For bordenden sidder en person, der muligvis er den norske maler Nils Hansteen. Han har Anna Ancher på sin venstre side og Degn Brøndum, som drev Brøndums Hotel og var Anna Anchers storebror, sidder på den sidste stol.

Kredsen sluttes af tre af de jagthunde, som Michael Ancher og Degn Brøndum holdt og var meget optagede af.

Hvem malede det først?

Frokostmotivet var populært og udbredt i 1880erne, og skagensmalerne fandt det særligt nyttigt. De brugte ofte hinanden som modeller, og frokostbordet gav dem mulighed for at samle kredsen omkring dem – venner, familie, bekendte – i en sammenhængende komposition.

I 1884 havde P.S. Krøyer malet Ved frokosten, som blev indfældet i panelerne i spisesalen på Brøndums Hotel, og figurerer i baggrunden på Ved frokostbordet. Værket havde været en stor succes og inspirerede flere andre kunstnere, heriblandt Michael Ancher.

”Herhjemme kommer et Billede hvortil jeg har benyttet eller gaaet ud fra Din fotografi af den store Stue med Hundene og Helga ved frokostbordet med flere Figurer og flere Hunde,” skrev Michael Ancher i januar 1888 til P.S. Krøyer. På netop dette tidspunkt, da Michael Ancher skrev til P.S. Krøyer for at få billigelse til at arbejde efter motivet på hans fotografi, var P.S. Krøyer selv i fuld gang med at færdiggøre sit legendariske frokostbillede Hip, Hip, Hurra!.