Værket består af 190 publikationer med lokkende, kulørte omslag, som præsenteres på to sorte dobbeltreoler. 90 af bøgerne er indkøbt fra forlaget Taschens serie ”Basic Art”, som udgiver indføringer i kunsthistoriske emner og monografiske præsentationer af væsentlige kunstnere gennem kunsthistorien. Blandt disse 90 bøger omhandler fem af dem kvindelige kunstnere (bl.a. Frida Kahlo og Georgia O’Keefe). Ejlerskov og Lindahl har i værket rettet op på denne ulige kønsfordeling ved at skabe yderligere 100 monografiske publikationer om kvindelige kunstnere, som står side om side med Taschens udgivelser. De 100 monografier gemmer på tomme, hvide sider, som skal udfyldes i fremtidens historieskrivning.
Forslag til handling
Foruden bogreolen og bøgerne består installationen af kunstnernes dialog med Taschen. En dialog som startede i 2010, hvor forlaget blankt afviste kunstnernes forslag om at udgive bøger om flere kvindelige kunstnere. Taschen mente, at det var vanskeligt at udpege flere relevante kvindelige kunstnere til serien. Denne påstand motiverede Ejlerskov og Lindahl til en fire år lang research, som ligger til grund for About: The Blank Pages. I 2014 sendte kunstnerne en endelig liste med forslag til forlagsredaktøren, som en opfordring til at rette op på skævvridningen.
En historisk betinget bias
Taschens serie udkom første gang i 1985 med en monografi om Picasso. Med tiden er bøgerne blevet oversat til mere end 20 sprog og er at finde i museumsbutikker over hele verden. About: The Blank Pages afslører, hvordan kunstverdenen er maskulint domineret, og hvordan den strukturelle diskrimination har influeret historieskrivningen. Kender vi kun halvdelen af vores egen kunsthistorie? Og på hvilken måde forplanter denne forvredne kunsthistorieforståelse sig institutionelt og kommercielt? Ejlerskov og Lindahl peger med værket på Taschens manglende repræsentation af kvindelige kunstnere, men kunne også have haft andre store forlag som rammeværk for problematikken. Det var fx ikke før 1987, at den første kvindelige kunstner blev indlemmet i H.W. Jansons bestseller-oversigtsværk ”History of Art”.
Om Ditte Ejlerskov og EvaMarie Lindahl
Begge kunstnere arbejder i et konceptuelt felt mellem det visuelle og tekstbaserede. Ejlerskov (f. 1982) fokuserer i sin praksis på en feministisk tilgang til populærkultur og popmusik, mens Lindahl (f. 1976) arbejder med en kunstnerisk undersøgelse indenfor feltet Critical Animal Studies. Med værket About: The Blank Pages har kunstnerne arbejdet sammen ud fra deres fælles interesse for at undersøge de systemer og mekanismer, som opretholder den kulturelle konstruktion af viden, encyklopædiske strukturer og (kunst)historieskrivning.