N. Zahles Gymnasieskole, en institution i det indre København med ca. 1.150 elever fordelt på gymnasium, grundskole (1.-9. klasse) og børnehaveklasser, har fået en serie billeder af henholdsvis Lars Nørgård og Tal R, der alle udfordrer skolens elever, siger rektor Anne Birgitte Klange:

»De fysiske rammer og den kunst, der omgiver os, betyder noget for vores opfattelse af verden, stimulerer vores tanker og øger vores velbefindende, og de billeder, vi nu har modtaget, gør netop dette i rig udstrækning.«   

Lars Nørgårds billeder er ophængt i skolens nye kantine, som i sig selv er skulpturel i sit udtryk, og det er derfor ingen nem opgave at skabe et kunstnerisk mod- og samspil. Lars Nørgårds fire billeder har fået titlen ”Natalie I-IV”.

»Lars Nørgårds arbejde kan karakteriseres på mange måder, og jeg vil nævne to dimensioner i hans kunst: For det første dens markante farvesprog og for det andet dens særlige mellemværende med det figurative. De to dimensioner hænger tæt sammen,« siger bestyrelsesmedlem, professor Morten Kyndrup.

»På den ene side er er disse billeder ren flade, de fremstår som en vertikal ophobning i to dimensioner, dvs. som en flade, hvorpå stumper af figurer er monteret ind i hinanden i en abstrakt komposition. På den anden side er sådan et billede alligevel ikke en ren flade. Man kan nemlig også se dybde, perspektiv, se tre dimensioner, idet man oplever figurerne som ikke monteret ind i hinanden, men som liggende foran og bagved hinanden. Så åbner fladen sig pludselig – man ser ind i en verden i stedet for ind på en flade,« siger Morten Kyndrup.

Farven er essentiel i Lars Nørgårds arbejde, vurderer Morten Kyndrup.

»Farven bidrager til denne dobbelte virkning – den er i sig selv som et smæld i øjet. Man kan se meget længe på disse billeder og stadig finde nye komponenter og vinkler, nye dybder og flader.«

Tal Rs bidrag er otte grafiske værker, der hænger i studieområdet. På disse træsnit, hvis motiver primært stammer fra kunstnerens egne rejser, fornemmes en længsel efter fremmede steder. Når man rejser, ser man ofte med friske, årvågne øjne på verden, mener Tal R, som holder af at ankomme til en for ham ukendt by og blot traske rundt, forvilde sig og falde i staver over alle de nye indtryk, hvoraf nogle efterfølgende finder vej til hans kunst.