Eva Kochs mor blev født i 1930 i byen Villar del Cobo i Spanien. På grund af Den Spanske Borgerkrig var familien nødt til at anbringe hende på et børnehjem, men hun blev som syvårig adopteret af en norsk læge og voksede op i Norge. I begyndelsen af 60’erne møder hun på en rejse til Færøerne ved et tilfælde et spansk par, som tilbyder at hjælpe med at opspore hendes spanske familie. Det fører til, at hun i 1962 rejser til Villar del Cobo sammen med sin danske mand og den dengang niårige Eva og bliver genforenet med sin familie.
Personlig fortælling
Videoinstallationen VILLAR (2002) tager udgangspunkt i denne dramatiske historie om kunstnerens mor. Gennem seks monumentale projektioner møder vi forskellige medlemmer af morens familie. De fortæller om adoptionen, adskillelsen, genforeningen og deres egne oplevelser af forløbet. Der er også scener fra byen og det omkringliggende landskab. Ligesom der er sekvenser af mere privat karakter med kig indenfor hos familierne i landsbyen, der holder søndagsmiddage, slagter, laver mad og ser tyrefægtning transmitteret i fjernsynet. Publikum kan gennem sensorer aktivere de enkelte videoprojektioner og således selv vælge, hvad de vil se og i hvilken rækkefølge. På samme måde er projektets anden del, videodokumentaren Villar – Manuealas børn (2002/2007), også interaktiv. Her kan man selv klikke sig rundt og tilgå yderligere information og fordybe sig i denne utrolige historie med dens mange lag.
Rørende indblik
De to værker giver et indblik i en krigs langtrækkende konsekvenser, hvor sorg og smerte uundgåeligt følger med. Fordi man selv klikker sig rundt i værket og vælger, hvad man vil se, udfordres man til selv at forbinde og forholde sig til de forskellige informationer og stemmer, man møder. Koch tydeliggør med disse forskellige filmiske og fortællermæssige greb, at sandheden altid har flere sider.
Værket blev for nyligt vist på Nivaagaards Malerisamling og blev i den forbindelse opgraderet og vist i ny teknisk kvalitet.
Om Eva Koch
Eva Koch (f. 1953) er kendt for sit sanselige og konceptuelle arbejde med videomediet. VILLAR-projektet viser Kochs usædvanlig sans for gennem sine værker at udforske den konventionelle skelnen mellem det offentlige og private, det intime og anonyme og den personlige erfaring overfor den kollektive. Hun er oprindeligt uddannet billedhugger fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1985-1990 og har desuden studeret på Faculta de Bellas Artes i Barcelona. Hun har bl.a. udstillet på Nivaagaards Malerisamling, SCA Gallery i Sydney, Ny Carlsberg Glyptotek, Nikolaj Kunsthal, Statens Museum for Kunst og Cisternerne. Derudover har hun lavet en række stedsspecifikke værker.