Kunstmuseet i Tønder ejer i forvejen flere værker fra serien Stills & Mémoires fra 1992, og netop Stills & Mémoires II må ses som en vigtig tilføjelse til museets samling. Det er ikke et billede, som lader sig aflæse på et splitsekund: et stemningsmættet mørke skærper beskuerens sanser – hvad gemmer sig i det? Den levende sorte flade fikseres af et net af lysende orienteringspunkter. Men det er ikke det eneste, man møder. Også antydningen af en skikkelse set i profil toner stille frem. Her ses Edvard Munch, én af Nielsens helte.
’Grand old heroes’
Skikkelsen af Munch er skabt efter forlæg af et foto, som Nielsen har hentet frem fra hukommelsen. De lysende punkter synes at fiksere figuren. Nielsen er her optaget af erindringen og dens flygtige væsen. Og i Nielsens kartotek af ’grand old heroes’ spiller Munch en helt særlig rolle. Som en kunstner, der tidligt turde beskæftige sig med melankoli og angst i sine malerier. Og som en påmindelse om kunstnerens, i Nielsens optik, vigtigste opgave: ”…at være tro mod det man selv sanser og tænker”, i medgang og modgang. Således minder Nielsen os om, at vi kan bruge vores helte. Blandt Nielsens andre helte kan nævnes så forskellige kunstnere som Rainer Maria Rilke, Lars Von Trier og C.V. Jørgensen.
Erindring og glemsel
Stills & Mémoires-serien tager udgangspunkt i begreber som erindring og glemsel. Serien kan ses som et udtryk for, hvordan maleriets stærke sanseindtryk for en stund kan sætte tiden i stå og fastholde glimt fra erindringen. Det serielle net af lyspunkter, det fotografiske forlæg og billedrummets formelle opbygning er gennemgående træk. Antydningen af figurative og genkendelige elementer går også igen.
De Unge Vilde
Kehnet Nielsen var en central figur i gruppen De Unge Vilde, som slog igennem med den skelsættende udstilling ”Kniven på hovedet” på Tranegården i Gentofte i 1982. Kunstnerne tog her maleriet tilbage med deres rå udtryk, kraftige penselstrøg og knald på farverne. På den måde gjorde de op med den kølige og intellektuelle konceptkunst. Joseph Kosuth havde tidligere erklæret maleriet for dødt, men De Unge Vilde viste, at der ikke var tale om en dødsdom.
Om Kehnet Nielsen
Kehnet Nielsen er født i 1947 i København og uddannet fra Kunstakademiet i København i 1982. Han bor og arbejder i Lyngby. Han slog igennem på gruppeudstillingen ”Kniven på hovedet” i 1982 - en titel taget fra et af Nielsens malerier. Gruppen af kunstnere blev efterfølgende kaldt ”De Unge Vilde”. Nielsen forlod det vilde maleri i 80’erne og har siden 90’erne fortrinsvist arbejdet i serier, som insisterer på en eksistentiel dybde. Han blev tildelt Eckersbergmedaljen i 1996 og Ny Carlsbergfondets Kunstnerlegat i 1993. Derudover har Nielsen haft soloudstillinger på bl.a. Brandts, Lunds Kunsthal og Kunstmuseet i Tønder.