Et rejsende havuhyre
Ved første øjekast fremstår Valkyrie Rán næsten som et gigantisk, suspenderet havdyr, der klynger sig til ARoS’ hvide arkitektur i en sær symbiose. Den 50m lange installation hænger fra museets loft og bugter sig fra hovedindgang til bagindgang, mens den vertikalt går tværs i gennem flere etager. Valkyriens krop kan beskrives som en aflang form, hvorfra der vokser ”drøbler” og ”tentakler”, og hele værket er beklædt med en gigantisk collage af tekstiler, pailletter, frynser, pompom’er, og hæklede mønstre.
Installationen benytter sig også af et sindrigt system af programmérbare LED-lyskæder, som løber langs kroppen med en effekt, der minder om dybhavsdyrenes bioluminescens. Endelig ledsages værket af en subtil lydside komponeret af musikforskeren Jonas Runa, som er inspireret af havets brusen og lyden af vejrtrækning. Ifølge Vasconcelos er det maritime i det hele taget et centralt tema hos Valkyrie Rán, som har fået navn efter to figurer fra nordisk mytologi: valkyrierne, som hentede de afdøde krigere fra slagmarken op til efterlivet i Valhalla samt den lunefulde havgudinde Rán, som trak uheldige sømænd ned i druknedøden. Havsymbolikken hos Vasconcelos får dog en mere positiv klang. Kunstneren fortæller:
”Vi er alle forbundne! Vi deler den samme europæiske kultur. Der findes et væld af referencer på kryds og tværs mellem nord og syd. Da jeg begyndte på Valkyrie-serien, forbandt jeg den straks med historien om de fantastiske kvindelige væsener, der fløj hen over slagmarkerne. Rán refererer også til en havgudinde i nordisk mytologi, hvis navn er synonymt med bølger. Jeg kan godt lide havet som symbol på det at rejse og forbinde.”*
Hvor modsætninger mødes
Valkyrien er bogstavelig talt også rejst fra kunstnerens hjem i Portugal til Danmark, for formgivningen var kun mulig takket være indsatsen fra et hold på 50 specialister ansat i Vasconcelos’ studio i Lissabon. Deres ekspertiseområder tæller bl.a. syning, knipling, hækling, tekstilkonstruktion, broderi, el-installation og programmering. Resultatet er et hybridværk, der blander gamle håndværkstraditioner med moderne teknologier – en bedrift der ifølge kunstneren vidner om kollektivets potentiale, hun siger:
”Hele Europa er hensunket i en fordybelse i individet. Ensomhed er et stort problem. Men at arbejde i gruppe er så utroligt givende, man lærer rigtig meget. Mine værker er lavet af en gruppe mennesker fra forskellige lande, baggrunde og kulturer og af forskellige aldre. Min proces er virkelig multikulturel og et billede på en moderne global verden”.*
Vasconcelos’ praksis drejer sig netop også om at forene kontraster og modsætninger samt at bryde med konventionelle forventninger. Valkyrie Rán er ingen undtagelse, for værket er både et stykke kunsthåndværk, en installation, et blødt tøjdyr og et monumentalt, arkitektonisk indgreb i museets rum. Her mødes det organiske med det kunstige og det analoge med det digitale. ”En kvindelig kunstner forventes at skabe små, delikate og ukomplicerede kunstværker. Det er en fordom, som jeg aldrig vil ophøre med at bekæmpe”, konkluderer Vasconcelos.
*Alle citater stammer fra udstillingens katalog Textures of Life, 2016, ARoS.