Under overskriften MANIPULATION mødes journalist Mikkel Frey Damgaard med professor i statskundskab ved Københavns Universitet, Rebecca Adler-Nissen, til en samtale om falske nyheder og den voksende spredning af dem på de sociale medier. Fotograf Henrik Saxgren fortsætter aftenen, når han interviewes om sin praksis, der placerer sig i krydsfeltet mellem dokumentation og kunst, mellem sandhed og iscenesættelse. Afslutningsvis vil Tine Bagh, Museumsinspektør på Glyptoteket, fortælle om oldtidens ekspert i kvindelig manipulation, selveste Dronning Kleopatra, med udgangspunkt i en stele fra hendes tid.
Adler-Nissen og Saxgren
Fake news har været på alles læber siden det amerikanske præsidentvalg i 2016. Rebecca Adler-Nissens forskning i international politik og diplomati har i de seneste år været fokuseret på årsagen til samt spredningen og konsekvenserne af falske nyheder på digitale medier. Som leder af forskningsprojektet Digital Disinformation, som er støttet af Carlsbergfondet, har Adler-Nissen leveret ny viden om den disinformation, der spredes strategisk med henblik på at vildlede, forvirre og præge opinion og politiske dagsordener. Senest stod Digital Disinformation bag en omfattende analyse af fænomenet samt en række anbefalinger til bekæmpelse af falske nyheder.
Henrik Saxgren er oprindeligt uddannet reklamefotograf, men valgte hurtigt herefter at arbejde videre som dokumentarfotograf og fotojournalist og var i perioden 1985-91 fotoredaktør på det legendariske tidsskrift Press. Siden har han stået bag utallige udstillinger, udgivet en lang række bøger, ligesom hans værker er repræsenteret på flere danske kunstmuseer. Med sin suveræne visuelle fornemmelse for steder og mennesker har Saxgren gennem årene leveret fotografiske fortællinger fra ind- og udland. Fotografier, der trods deres ligefremme stil, synes at åbne op for yderligere og dybere indsigter, end hvad hans motiver kaster af sig ved første øjekast. Omkring årtusindskiftet skiftede Saxgrens kunstneriske stil fra sort/hvid-dokumentation til mere arrangerede kompositionser i farver.
Kunst, viden og øl
Videnskab|Lidenskab, som er tilrettelagt af Carlsbergfondet, Ny Carlsbergfondet og Ny Carlsberg Glyptotek, sætter videnskabsfolk og billedkunstnere i stævne i Glyptotekets Festsal til live interviews. Aftenerne byder desuden på guidede nærstudier af udvalgte mesterværker fra Glyptotekets rige samling. Hver gang på baggrund af et aktuelt tema og hver gang med gratis pauseudskænkning af aftenens øl, der udvælges særligt til lejligheden af Carlsberg Laboratorium.
Det ligger til familien
Videnskab og kunst ligger dybt i Carlsbergfamiliens DNA. Carlsbergs grundlægger, J.C. Jacobsen, moderniserede ølbrygningen gennem banebrydende videnskabelige metoder, ligesom han sikrede Carlsbergs fortsatte, massive støtte til videnskaben gennem etableringen af Carlsbergfondet. Historien gentog sig med sønnen Carl Jacobsen, der via overskuddet fra sit bryggeri og oprettelsen af Ny Carlsbergfondet blev den til dato største danske kunstmæcen, bl.a. ved donationen af sin enorme kunstsamling og Ny Carlsberg Glyptotek. Carlsbergfondet og Ny Carlsbergfondet hører i dag til de største i landet, når det gælder støtte til henholdsvis videnskab og kunst.
Det er denne både strittende og levende arv, som Videnskab|Lidenskab samler sig omkring med det formål at skabe et format til at formidle nogle af videnskabens og kunstens mange indsigter.