Ud over ungdomsportrættet af Marie Triepcke har museet også erhvervet et stilleben af Bertha Wegmann (1846-1926), der lader 1800-tallets populære genre, blomstermaleriet, forenes med en opstilling af kunstnerens arbejdsredskaber.
Fra efterspurgt portrætmaler...
Portræt af Marie Triepcke, 1885, demonstrerer, hvorfor Wegmann blev så efterspurgt som portrætmaler. Selv holdt hun mest af at male kvinder, og især dem hun kendte på tætteste hold. Marie Triepcke var elev af Wegmann i årene 1883-85, og i værket fornemmer man tydeligt, at Wegmann har været i Paris og stiftet bekendtskab med impressionisternes motivkredse og farvede skyggevirkninger.
Det detaljerige stilleben Interiør med markbuket, kunstnerens malerkasse, palet og en halvt røget cigar, ca. 1882, viser, at Wegmann mestrede mere end portrætmaleriet, og motivets enkelte dele er malet med usædvanlig stor virtuositet.
”Med tilføjelsen af de nye værker i museets samling er vi med til at sikre Bertha Wegmann den faglige og publikumsmæssige interesse, hun fortjener. Værkerne er ikke blot af uvurderlig betydning for Den Hirschsprungske Samling, men vil have betydning for alle besøgende og hele det danske museumsliv tillige med den genskrivning af danske kunsthistorie, der i disse år finder sted med et fornyet fokus på kvindernes værker. Det er vores overbevisning, at Wegmann meget vel kan stå på tærsklen til et internationalt gennembrud,” siger museets direktør Gertrud Oelsner.
... til glemmebog
Som en af dansk realismes mest betydelige portrætmalere var Wegmann en af de få kvindelige kunstnere, der i sin samtid opnåede både anerkendelse og stor succes. Og ved P.S. Krøyers død i 1909 var hun uden konkurrence på feltet. Men portrættet var ikke den eneste motivgruppe, Wegmann dyrkede. Den Hirschsprungske Samling råder således også over eksempler på Wegmanns bymotiver, landskaber og stilleben-motiver.
Trods denne alsidighed og trods samtidens anerkendelse har Wegmann, ligesom mange af sine kvindelige kollegaer, levet en skyggetilværelse i den nyere kunsthistorie. Hendes kunstnerskab og værk har ikke været genstand for større faglig interesse, hvorfor Den Hirschsprungske Samling gennem de seneste år har arbejdet på at genindskrive hende i dansk kunsthistorie. I den forbindelse har museet siden 2017 målrettet erhvervet værker af Wegmann, så samlingen nu rummer i alt ti af hendes malerier. Derudover arbejder museet frem mod en udstilling om kunstneren, som vil kunne ses i foråret 2022.