Med sin markante ikonografi, ambitiøse favntag med eksistentielle, videnskabelige og spirituelle temaer samt unikke tilgang til materialer, var Emil Westman Hertz en bemærkelsesværdig og talentfuld person i dansk kunst. Med Ny Carlsbergfondets donation af et af hans væsentligste værker til Statens Museum for Kunst sikres det, at et bredt publikum får adgang til hans kunst.

Besjælet materialitet
Nine of wands er en kompleks ophobning af materialer og skulpturelle bronzeelementer, iscenesat i et gådefuldt tableau. De velordnede rækker af amorfe genstande synes at være organiseret efter et, for beskueren, uerkendeligt princip - som var de en obskur version af Wunderkammer-opstillingerne fra de forrige århundreder. Værkets titel giver samtidig installationen en spirituel tyngde med reference til kortet ”Ni Stave” i tarot, der repræsenterer vagtsomhed, vedholdenhed og mod.

Nine of wands er dermed typisk for Westman Hertz’ praksis, hvori han hyppigt kombinerede mystiske undertoner med referencer til videnskabens klassifikationssystemer, der søger at skabe orden i den kaotiske, sanselige verden. Centralt var også kunstnerens dybe interesse for naturens materialer og deres skiftende betydninger; i værket indgår alt fra bivoks, stængler af bjørneklo og bark til skumgummi, jern og bronze.

”Der er noget uudgrundeligt og hemmelighedsfuldt ved Westman Hertz’ værker, hvor ofte ydmyge og dagligdags materialer kobler sig til store tankesystemer som kvantefysik, etnologiske ordningsprincipper eller rituelle besværgelser”, forklarer Mikkel Bogh, direktøren for Statens Museum for Kunst.

Han fortsætter: ”Resultatet er en særegen skulpturel manifestation, hvor overlejringen mellem rationalitet og irrationalitet åbner for et nærmest besjælet rum.”

Dansk skulpturtradition
Emil Westman Hertz studerede oprindeligt eskimologi, men skiftede senere til Det Kgl. Danske Kunstakademi, hvor han dimitterede i 2008. I de sidste år kæmpede kunstneren med leukæmi og tabte kampen i 2016 som blot 37-årig. Hans unikke formsprog nåede, ikke desto mindre, at sætte betydelige spor i dansk kunsthistorie, ifølge Mikkel Bogh, som peger på et slægtsskab mellem Westman Hertz’ materialeeksperimenter og et hovedspor i dansk samtidsskulptur.

”Vi anser Nine of wands for at være et hovedværk ikke alene i Westman Hertz’ produktion, men i dansk samtidskunst. Erhvervelsen accentuerer et spor i dansk kunsthistorie gennem et samtidigt perspektiv på temaer, som tidligere danske kunstnere har været optaget af. Westman Hertz indskriver sig således på sin egen måde i en dansk skulpturtradition, der udgår fra især Ib Braase, Bjørn Nørgaard, Kirsten Ortwed og Martin Erik Andersen”, siger direktøren.