Aftermath tager udgangspunkt i Rose Ekens store interesse for og kontakt med rockscenen og det miljø, der findes omkring den. Hendes billedkunstneriske bearbejdning af rockens univers igangsætter tanker og refleksioner, der breder sig mod større perspektiver, og er mere end blot bearbejdninger og efterladenskaber af en given event. Eken zoomer ind på det banale, det vi typisk overser eller tager for givet, når hun skaber genkendelige hverdagslige rekvisitter i keramik.
En ophøjelse af affald
Det var en koncert med bandet Slayer under den københavnske metalfestival Copenhell i 2017, der inspirerede Rose Eken til installationen. Efter de fleste festivalgæster havde forladt pladsen, blev hun tilbage for at dokumentere det ophobede affald og den fortælling, der lå deri. Med Aftermath ophøjes affald til kunstnerisk komposition, når de efterladte genstande genskabes i papirler. På gulvet ligger lightere, shotsrør, nedtrampede plastikkrus, cigaretskodder, en tabt iPhone og vandflasker side om side. Mylderet af koncertrekvisitter fremstår på én gang virkelighedstro, men også underligt uproportioneret. Eken arbejder bevidst med den reduktion af størrelse, der sker i brændingen af de enkelte genstande.
Repetition som greb
Installationen er omfangsrig med sine 1967 dele. Netop mængden er fascinerende for Rose Eken, da den bliver overvældende, når der pludseligt er så mange objekter samlet. Ligesom musikken gentager takter, tempo og mellemspil, kredses der ligeledes i værket om repetitionen og det processuelle. Ved at skabe en overflod af de samme objekter i ét stort virvar punkteres idéen om eksklusivitet og stjernestatus.
Rose Ekens værkpraksis kan minde om etnografens omfattende feltstudie i kultur, historie, erindring og perception. Ved at se potentialet i det umiddelbare og forhåndenværende giver Eken et indblik i vores populærkultur og samtid.
Udstillingen Afterbeat kan opleves på Horsens Kunstmuseum frem til d. 13. januar 2019.
Om Rose Eken
Rose Eken (f. 1976) er uddannet fra Royal College of Art i London i 2003. Hun har modtaget stor anderkendelse for sin soloudstilling Remain In Light på The Hole Gallery i New York og udstillingen Tableau på V1 Galleri i København. Rose Eken arbejder både med skulptur, broderi, miniature, tegning og videoinstallation. Hendes store udsmykningsopgave til rockmuseet RAGNAROCK, som ligeledes er bevilget af Ny Carlsbergfondet, blev indviet tidligere i år. Læs mere om udsmykningen hér.