Til udstillingen The White House på Kunstmuseet Brundlund Slot producerede Søren Behncke en serie af nye værker inspireret af materiale fra Franciska Clausens (1899-1986) arkiv, der i dag befinder sig på museet. Søren Behncke, som i 1990’erne slog igennem under aliasset Papfar med sine skulpturer i pap, har altid været fascineret af avantgardemaleren og fik i forbindelse med udstillingen mulighed for at dykke ned i Clausens arkiv og gå i dialog med materialet. Med støtte fra Ny Carlsbergfondet vil tre af Behnckes Franciska-værker fremover være en del af kunstmuseets permanente samling.
Figuration og abstraktion
I Behnckes værker undersøges grænserne mellem figuration og abstraktion. Udgangspunktet for værkerne er tre fotografier af Francisca Clausen fra museets arkiv. De fotografiske forlæg bliver i malerierne bearbejdet i et fornyet formsprog, hvor fotografiets genkendelige motiver er forvandlet til grafiske abstrakte former. Med et tilgængeligt forlæg kan beskueren dog genkende de ellers abstrakte former, der således igen bliver figurative i vedkommendes bevidsthed. Fx i maleriet Atelier Ciska, der er skabt ud fra et fotografi af Franciska Clausens atelier i Aabenraa. Her agerer en vase med afskårne blomster en krukke med pensler og et geometrisk mønster en farvepalette.
Fornyet lys over samling
Kunstmuseet Brundlund Slot huser landets største samling af Franciska Clausens malerier, skitser og fotografier, som hendes efterkommere har deponeret til museet. Ved at tage udgangspunkt i fotografiske forlæg fra Clausens arkiv, indgår Søren Behncke i en kunstnerisk dialog med museets samling.
Om Søren Behncke
Søren Behncke er født i 1967 i Sønderborg og har oprindeligt en baggrund som grafisk designer. Han udstillede i mange år under aliasset Papfar og er kendt for at have pap som sit foretrukne materiale til skulpturer og installationer. I dag bor og arbejder Behncke i København og er repræsenteret i samlinger på museer som Aros, KØS og Vejle Kunstmuseum, samt Aabenraa Kommune, Århus Kommune og Statens Kunstfond.