Den danske billedhugger Bjørn Nørgaard har opholdt sig flittigt i Kina de seneste 12 år og satte i oktober 2014 et markant og permanent spor i Beijing, da hans skulptur Busstop, doneret af Ny Carlsbergfondet, placeredes på Central Academy of Fine Arts (CAFA).
Indvielsen af skulpturen fandt sted samtidig med, at CAFA Art Museum åbnede en videreudvikling af den store, retrospektive Bjørn Nørgaard-udstilling Re-modelling the World, der blev vist på Statens Museum for Kunst i 2010. Udstillingen viste et udvalg af Bjørn Nørgaards kunst fra gennembruddet i 1960’erne til i dag.
”Busstop” er en skulptur, der forbinder Vesten og Kina. På den ene side optræder romere, grækere, vikinger, mens Kina er repræsenteret ved figurer fra kejserrigerne til i dag. Antikken, jødedommen og kristendommen symboliseret ved Sisyfos, som igen og igen ruller sin tunge sten op ad bjerget, møder dragen, der ifølge Bjørn Nørgaard forener Kinas åndelige bevægelser.
Bjørn Nørgaard inddrager og genmodellerer således på vanlig vis velkendt kulturgods og sætter det sammen på nye, overraskende måder. Kuriøst i en dansk sammenhæng er det, at ”Busstop” har form som et dansk plastic-busstoppested, og at de tallerkner, der flankerer skulpturens indgang, er en hilsen til den danske kunstner Aksel Jørgensen, hvis motivkreds - inspireret af Det Muntre Køkken på Bakken - inkluderede netop tallerkner.
Bjørn Nørgaard siger:
»Der er forfærdeligt mange mennesker i Kina, også på universitetsområdet, hvor CAFA Art Museum ligger, og hvor skulpturen skal stå udendørs. Jeg vil med skulpturen skabe et rum til eftertanke, et sted, hvor de studerende kan slå sig ned og finde ro – i et busstoppested, der som begreb er fælles på hele kloden.«