Buen er tænkt som en velkomsthilsen på K.B. Hallens monumentale, rå betonflade. Med sine tre buede aluminiumsrør, der strækker sig over 32 meter, følger lysinstallationen hallens arkitektur og integrerer sig i byggeriets konstruktion. Hvert rør indeholder indbyggede lysdioder, der i et langsomt tempo og med en nøje fastlagt systematik bevæger sig henover farvespektret. Om dagen er lyset neddæmpet i metalliske toner, og om aftenen bryder farverne frem og stråler i fuld styrke.
Lysende genkendelighed
Værket tager sit afsæt i regnbuens farverigdom og kulturhistoriske symbolik, hvis betydning nok har ændret sig gennem tiderne. Men for Collaro er det regnbuens genkendelige form, dens farvebrug og tydelige samspil med naturen, som er det væsentlige. Med de lysende farver har Buen en tilstedeværelse både om dagen og om natten, men uden at virke dominerende i forhold til bygningens arkitektur.
”Jeg ønsker med mit værk at skabe en mangfoldighed af farver og bevægelse i K.B. Hallens foyer – en mangfoldighed, som signalerer fællesskab, åbenhed og samvær, og som er i samklang med, at K.B. Hallen bliver en markant bygning, hvor tusindvis af mennesker mødes til sportsarrangementer, koncerter og andre kulturbegivenheder,” siger Viera Collaro om værket.
Integreret i arkitekturen
K.B. Hallen er konstrueret ud fra idéen om tre arkitektoniske elementer: buen, skiven og gavlen, som også prægede det gamle anlæg fra 1938. Gavlen består af en gigantisk betonvæg, der går fra kælder til tag, synlig både udefra og indefra. Og det er netop denne væg, Collaro har taget under kunstnerisk bearbejdning. Med stor respekt for arkitekturen lader lysinstallation sig integrere i den 18 meter høje betonflade. Værket omfavner hallens indre rum og føjer en ekstra dimension til grundformen og stemningen. Den buede form signalerer en åbenhed og et fællesskab, der rimer på hallens aktiviteter.
Farverne i værket har Collaro hentet inspiration til fra den gamle hal, som i modsætning til den nye var præget af klare grundfarver: blå vægge, gule lofter og røde søjler. Kunstværket trækker på den måde tråde tilbage til det gamle anlæg, samtidig med at Buen symboliserer en ny begyndelse og signalerer en positiv kurs mod fremtiden.
Officiel genåbning
K.B. Hallen blev indviet onsdag den 5. december ved en officiel åbning af H.K.H. Kronprins Frederik. Her blev samtidig det nye byrum på forpladsen, designet af landskabsarkitekt Marianne Levinsen, samt Viera Collaros værk indviet.
Om kunstneren
Viera Collaro (f. 1946, Slovakiet) er maler og installationskunstner. Hun er uddannet i USA og i Danmark, hvor hun har boet siden 1971. Collaro er inspireret af den amerikanske minimalisme og af kunstnere som Dan Flavin og Donald Judd. Hun betragter sig selv som humanistisk konkretist: en som arbejder med nonfigurative former, men hvor det menneskelige aspekt er centralt. Viera Collaro har været repræsenteret på flere solo- og gruppeudstillinger på museer og gallerier i Danmark, og hun har lavet adskillige udsmykninger i det offentlige rum, bl.a. til VEGA i København, Syddansk Universitet i Odense og spillestedet Atlas i Aarhus.