På et næsten fire meter aflangt bord beklædt med silkedug er omkring et hundrede keramiske objekter arrangeret. Sammen danner de en fragmenteret krop, der ved første øjekast ligner en afbildning fra et anatomisk opslagsværk med sirligt placerede ribben og indre organer som lunger, hjerte, nyre og tarme. Men kroppen i Klara Liljas afgangsværk Resurrection er på ingen måde en menneskekrop, som vi kender den. Den er skilt ad og kombineret på ny med elementer, der på samme tid er magiske og makabre. F.eks. har kroppen tre hoveder, en blækspruttearm som ben og seks hænder og fødder.
Alkymiens transformation
Klara Lilja er optaget af den esoteriske videnskab alkymi og jagten efter kemisk at fremstille guld og opnå evigt liv. Rundt om kroppen er placeret en lang række små skåle, krukker, mortere og flasker. Måske indholdet fra disse kan transformere kroppen og vække den til live? I Resurrection er den alkymistiske transformation også forvandlingen fra ét materiale til et andet. Hvert keramisk objekt er udført med en ny teknik, glasur og brænding og rummer fortællingen om lerets transformation fra de bløde former til den hårde, brændte keramik.
Horsens Kunstmuseum
Horsens Kunstmuseum har grundlæggende fokus på at indsamle samtidig eksperimenterende kunst og er særligt optaget af at inddrage kunstværker af den helt unge generation. Dette har resulteret i store og meningsfulde samlinger af en række af landets mest fremtrædende kunstnere. Klara Liljas Resurrection er skabt som afgangsværk på det Kgl. Danske Kunstakademi og er det første værk af kunstneren i museets samling.
Om Klara Lilja
Klara Lilja (f. 1989) bor og arbejder i København. Hun tog afgang fra det Kgl. Danske Kunstakademi i 2021 og har deltaget i flere store gruppeudstillinger, bl.a. på Gl. Holtegaard og Arken. I sine værker arbejder hun med ler og benytter ofte referencer til elementer fra det okkulte, myter, biologi og manga.