If Balance Stops and Asks Why, Balance Will Die er et monumentalt collageværk skabt tidligt i Kirstine Roepstorffs kunstneriske praksis. I værket ses en kvindelig jonglør med et bjerglandskab og en idyllisk skovsø som baggrund. Hun er tæt omkranset af nåletræer skabt i papir og tekstil. Over jonglørens hoved ses en knyttet hånd. Den knyttede hånd associeres tit med grupper, der udfordrer status quo ved at yde modstand overfor undertrykkende systemer og samfund.
En tilstand af ren væren
Med værket stiller Roepstorff spørgsmålet: hvordan opstår balance, hvis intet er stabilt eller konstant? Jongløren balancerer mellem natur og menneske, idyl og kaos, krig og fred, modstand og overgivelse, mand og kvinde. I Roepstorffs collage symboliserer det flydende, vandet, det kvindelige, mens det, der skyder op af jorden, træerne, henviser til det mandlige. I værket er disse to i en konstant bevægelse på samme måde som allegorien om jongløren, der hele tiden må balancere og jonglere sine bolde. Det er en tilstand af ren væren, en situation hvor man ikke er i stand til at stille spørgsmål.
Dekonstruktion af historier
Collageformatet er en tilbagevendende praksis i Kirstine Roepstorffs arbejde. Hun tager eksisterende billeder, river dem i stykker og skaber nye billeder og virkeligheder set fra sit eget synspunkt. For Roepstorff er virkeligheden en konstruktion under konstant forandring.
I collagerne inddrages billeder fra nyhedsmedier, som i deres nye sammensætning visualiserer en kritisk stillingtagen til historien og til magtrelationer i samfundet. Collagen udfordrer den virkelighed, vi kender, ved at klippe den op, sætte den i nye sammenhænge og udfordre forholdet mellem motiv og baggrund.
Edicius og Lilith
If Balance Stops and Asks Why, Balance Will Die indgår i Trapholts udstilling ”Edicius og Lilith”, der frem til 25. november 2018 viser værker af Kirstine Roepstorff fra 2005 og til i dag.
Udstillingen tematiserer det mandlige og kvindelige køn gennem den bibelske figur Lilith samt Roepstorffs egen figur Edicius. Lilith repræsenterer de feminine urkræfter, hvor Eidicius personificerer en moderne maskulinitet præget af følsomhed. Staves Edicius bagfra dannes ordet suicide (selvmord). Den traditionelle maskulinitet skal lægges i graven for at give plads til en ny.
Om Kirstine Roepstorff
Kirstine Roepstorff (f. 1972) er uddannet ved det Kongelige Danske Kunstakademi og har udstillet verden over. Senest ved en stor soloudstilling på Kunsthal Charlottenborg i sommeren 2018, inden da repræsenterede hun Danmark ved Venedig Biennalen i 2017. Roepstorffs værker er at finde i samlinger som MoMA, New York, Saatchi Gallery, London og Statens Museum for Kunst.