Asger Jorns L’offre et la demande, 1969, var i 2014 med på Statens Museum for Kunsts Asger Jorn-udstilling Rastløs Rebel og kunne også ses, da Guggenheim-museet i New York tilbage i 1982 viste Jorns hovedværker. I november 2014 erhvervede Kunsten med midler fra Ny Carlsbergfondet billedet på en auktion i Amsterdam.
Kunstens samling tæller adskillige Asger Jorn-værker – 64 i alt, heraf 45 malerier. Malerierne er fra perioden 1939-1955, mens billeder skabt af den sene Asger Jorn er fraværende i samlingen. Dette råder erhvervelsen af L’offre et la demande bod på. Det er et værk, som er eksemplarisk for den sene Jorns ekspressive maleri og derfor vigtigt for KUNSTEN, forklarer museets direktør, Gitte Ørskou:
»Vi møder i billedet en række af de virkemidler, Jorn benyttede i sine sidste år, f.eks. den direkte påføring af maling fra tuben til lærredet. Malemetoden antager en endnu mere voldsom og kaotisk karakter end tidligere, og abstraktionen synes endnu mere fortættet end hidtil.«
Billedet, der synes at domineres af en maskelignende diabolsk figur, balancerer mellem fuldkommen abstraktion og spor af figuration, mens yderkanterne er præget af farvefelter af en mere rolig kvalitet som kontrast til det voldsomme centrum.
»Dette temposkifte i maleriet er netop et af Jorns fremmeste karakteristika,« mener Gitte Ørskou.
Gennem 1960’erne spillede Asger Jorn en væsentlig rolle i den politiskorienterede kunstneriske avantgarde, bl.a. gennem samarbejdsprojekter i Situationistisk Internationale, men han fastholdt sit vedholdende arbejde med maleriet, hvilket L’offre et la demande eksemplificerer. Asger Jorn døde i 1973.
KUNSTEN er i øjeblikket lukket pga. en gennemgribende restaurering og genåbner i efteråret 2015, hvor det nye Jorn-billede vil kunne besigtiges på museets vægge.