Knoglehegn og Det døde birketræ hedder Anette Harboe Flensburgs to malerier, som begge er fra 2020. Harboe Flensburg er især kendt for sine stemningsmættede interiørmalerier, hvor det typisk er lysvirkninger i rum, spejlinger og fladers gennemskinnelighed, der på stillestående vis er på spil. I Museum Sallings to nyerhvervelser er naturen omdrejningspunktet. I de seneste par år har Harboe Flensburg dyrket naturen mere direkte. Hun er nærmest trådt uden for rummet, helt derud hvor ”træerne findes”, hvilket også er titlen på kunstnerens aktuelle udstilling på Nivaagaard Malerisamling, hvor Museum Sallings to nye malerier for tiden indgår.
Knoglehegn og træstammer
Motivet i Knoglehegn stammer fra Harboe Flensburgs egen have, hvor en række hækplanter danner hegn mod naboen. Om vinteren er grenene nøgne, og i et særligt aftenlys kan de pludselig ligne knogler. Knogler og hegn, to ord sat sammen på en uventet måde, kan ”sætte strøm til tingene”, har kunstneren tidligere forklaret. For at fange motivet konstruerede Harboe Flensburg en lille papmodel med et ”panoramavindue” og et transparent ”gardin”, som hun satte i sin vindueskarm. Hun studerede og fotograferede det virkelige knoglehegn gennem papmodellen under forskellige vejr- og lysforhold, som en art skitser forud for det endelige motiv.
I Det døde birketræ tårner en stor, grov birketræstamme sig op foran os. Betragter man maleriet på afstand, virker det virkelighedsnært. Ved nærmere eftersyn opdager man figurer, der ligger og ulmer lige under overfladen; en slags blomsteragtige, organiske mønstre, der stammer fra et tidligere maleri, som Harbo Flensburg har malet over. Mønstrene er skabt ved, at en hæklet dug er trykt ned i den våde, tykke maling. Mødet mellem de hæklede mønstre og birkestammens grove struktur får nærmest karakter af et sammenstød mellem orden og skønhed på den ene side og naturens barskhed på den anden.
Om Anette Harboe Flensburg
Anette Harboe Flensburg (f. 1961) er uddannet ved Designskolen Kolding i 1981-85. Hun arbejder primært med maleri, som ofte kendetegner sig som undersøgelser af rum. Processen består typisk af minutiøse fotografiske optagelser af rumlige modeller, som hun efterfølgende overfører og sammensætter i sit billedsprog. Harboe Flensburg har hyppigt udstillet på danske museer, ligesom hendes værker er repræsenteret i en række museumssamlinger. I løbet af karrieren har hun modtaget en række priser, bl.a. Carnegie Art Award i 2003, Eckersberg Medaillen i 2017 og Ny Carlsbergfondets Kunstnerlegat i 2018.