Bust (Peppers) er, som titlen påpeger, en buste med fem røde og gule peberfrugter placeret på skulderen, ved halsen og på hovedet. Busten er en klar reference til klassiske skulpturformer i antikkens kunst med en antydning af en draperet klædedragt, som er blevet slynget over skulderen. På hovedet bærer den en laurbærkrans, som bringer tankerne til Romerriget.
Modsatrettede materialer og motiver
Busten skiller sig tydeligt ud fra de klassiske antikke buster, selvfølgelig grundet de underligt placerede peberfrugter, men også grundet bustens materiale. Den er skabt af sten og cement, hvilket giver en udefinerbar lys grå-brun farve og en særligt grov overflade. Kroppens og klædedragtens linjer er uskarpe. Ansigtstrækkene er slørede. Den portrætterede er svær at identificere, og man må formode, at der ikke er tale om et portræt af et specifikt menneske.
De hyperrealistiske peberfrugter står i skarp kontrast til den aparte buste. De er støbt i bronze, et noget mere værdifuldt materiale end sten og cement. Efterfølgende er de malet så sirligt, at man skulle tro, de var ægte. Der er på denne måde noget på spil i modsætningerne mellem de to typer materialer og de to motiver.
Den nyrealistiske retning
Museum Salling har, som det eneste danske museum, den nyrealistiske kunstretning som særligt fagligt ansvarsområde. Matellis værk falder ind under denne retning. Nyrealistisk kunst har det til fælles, at den tager udgangspunkt i eller sætter spørgsmålstegn ved ’virkeligheden’. Der er ofte tale om motiver, hvor genstande, farver, lys etc. har et symbolsk indhold og en særlig stemning, som fastholder beskueren foran værket og inviterer til fordybelse.
Museum Salling besidder allerede en rig samling af nyrealistisk kunst, men retningen er primært repræsenteret med danske kunstnere. Tony Matelli er en af de vigtige eksponenter på den internationale kunstscene, hvad angår nyrealismen. Foruden Bust (Peppers) ejer Museum Salling to andre værker af Tony Matelli: Yesterday (2010) og Weed #452 (2018).
Om Tony Matelli
Tony Matelli (f. 1971) bor og arbejder i Brooklyn, New York. Han har haft en lang række udstillinger på bl.a. Venedig Biennalen, Palais de Tokyo og Künstlerhaus Bethanien. Han er repræsenteret i samlinger som FLAG Art Foundation, New York, Fundación la Caixa, Madrid, Bonniers Konsthall, Stockholm, Arken og ARoS. Matellis motivverden er bred og tæller både figurative og abstrakte former. Han arbejder med skulpturmediet, men ikke i en klassisk forstand. Dette ses fx i hans Weed-værker, som er små bemalede bronzeskulpturer, der på hyperrealistisk vis ligner ukrudtsplanter, som vokser fra gulvet i gallerirummene.