Til Videnskab|Lidenskab-arrangementet d. 14. november 2019 mødte professor i statskundskab ved Københavns universitet, Rebecca Adler-Nissen, journalist Mikkel Frey Damgaard til en samtale om falske nyheder og den voksende spredning af dem på de sociale medier. Samme aften blev fotograf Henrik Saxgren interviewet om sin kunstneriske praksis, der placerer sig i krydsfeltet mellem dokumentation og kunst, mellem sandhed og iscenesættelse.
Ny Carlsbergfondet podcast
Aftenens samtale er nu tilgængelig som podcast på Ny Carlsbergfondets podcast-side sammen med programmer fra tidligere Videnskab|Lidenskab-arrangementer, som alle karakteriseres ved mødet mellem kunst og videnskab.
Videnskab|Lidenskab er tilrettelagt af Carlsbergfondet, Ny Carlsbergfondet og Ny Carlsberg Glyptotek. Arrangementerne sætter videnskabsfolk og billedkunstnere i stævne i Glyptotekets Festsal til live interviews og dialoger.
Videnskab og billedkunst
Fake News har været på alles læber siden det amerikanske præsidentvalg i 2016. Rebecca Adler-Nissens forskning i international politik og diplomati har i de seneste år været fokuseret på årsagen til samt spredningen og konsekvenserne af falske nyheder på digitale medier. Som leder af forskningsprojektet Digital Disinformation, som er støttet af Carlsbergfondet, har Adler-Nissen leveret ny vide om den disinformation, der spredes strategisk med henblik på at vildlede, forvirre og præge opinionen og politiske dagsordener. Senest stod Digital Disinformation bag en omfattende analyse af fænomenet samt en række anbefalinger til bekæmpelse af falske nyheder.
Henrik Saxgren er oprindeligt uddannet reklamefotograf, men valgte hurtigt herefter at arbejde videre som dokumentarfotograf og fotojournalist og var i perioden 1985-91 fotoredaktør på det legendariske tidsskrift Press. Siden har han stået bag utallige udstillinger, udgivet en lang række bøger, ligesom hans værker er repræsenteret på flere danske kunstmuseer. Med sin suveræne visuelle fornemmelse for steder og mennesker har Saxgren gennem årene leveret fotografiske fortællinger fra ind- og udland. Fotografier, der trods deres ligefremme stil, synes at åbne op for yderligere og dybere indsigter, end hvad hans motiver kaster af sig ved første øjekast. Omkring årtusindeskiftet skiftede Saxgrens kunstneriske stil fra sort/hvid-dokumentation til mere arrangerede kompositioner i farver.