Eugène Leroy var en kunstnerisk ener, der er kendt for sine stoflige og yderst pastose malerier, og værket Grand Nu Assis står centralt i kunstnerens produktion. Leroy var flere år om at færdiggøre maleriet, hvis billedoverflade er så tyk, at motivet af den nøgne kvinde er næsten usynligt.
Ophobning af oliemaling
Leroys særegne maleriske proces har allermest karakter af en skulpturel ophobning af oliemaling. Grand Nu Assis er ingen undtagelse og er som hans andre værker bygger op af lag på lag af maling. Ophobningen af de grå- og brunlige nuancer ligner i første omgang geologiske aflejringer og formationer. For at vriste motivet fri fra denne ophobning må beskueren nærme sig værket med tålmodighed. Først når man ser ordentligt efter, fremkommer der et figurativt motiv af en nøgen kvinde. Ophobningen af oliemalingen er således også en ophobning af tid, for så vidt beskuerens blik bliver sendt på en vandring for at genkende et motiv i fladens rum.
Et glimt af kroppen
Leroy malede gentagne gange samme motiv af den afklædte kvinde. I Grand Nu Assis ser vi kun en antydning af krop i hudfarvenuancer, idet huden og dens afgrænsning er helt opløst af de tykke lag oliemaling. Leroy var interesseret i, hvordan maleriets motiv alt efter beskuerens temperament henholdsvis dukker op eller forsvinder. I Grand Nu Assis er den siddende kvindeskikkelse næsten usynlig, og som beskuer har man en oplevelse af kun at se et glimt af kroppen.
Om Eugène Leroy
Eugène Leroy (1910-2000) arbejdede i Nordfrankrig nær den belgiske grænse og udviklede sin særegne malestil ved at isolere sig fra hovedfeltets kunstnere.
Grand Nu Assis vil fremover kunne ses på Louisiana, hvor det skal hænge sammen med museets i forvejen betydelige samling Leroy-værker.