Sidste år gik Carl Jacobsens Museumsmandslegat til Anne Højer Petersen, og vi fortsætter med at give Museumsmandslegatet ikke til en mand, men til en kvinde: Lisette Vind Ebbesen fra Skagens Museum. Måske vi snart skal finde på et andet navn til denne traditionsrige pris.

Vi er glade for ved denne fest at kunne hædre museumsfolk, der gør en forskel.

Det er ikke nemt at være museumsleder i dag. Der stilles meget store krav, man kan måske sige for store krav.

Da Gustav Falck var leder af Statens Museum for Kunst fik han på sit femte år på museet et brev fra ministeriet, hvor der stod, at man ville bede om, at kontortiden blev udvidet fra 10-13 til 10-14. Gustav Falck blev så rasende over dette, at han straks sendte sin afskedsansøgning til samme ministerium med besked om, at man ikke kunne være kunsthistoriker på den præmis.

Sådan er det jo ikke i dag. Det er svært at få tid til sin kunsthistorie, når man er leder af et museum. Man skal fundraise, tale med politikere, sørge for at der er god stemning i lokalsamfundet, lave netværker nationalt og internationalt, lave fusioner med andre museer, være leder, og på de små museer ofte også være sekretær, telefonpasser m.m. Og så sker der ofte det, at man ryger ind i byggeprojekter, små og store, skal skaffe penge til dem, gennemføre dem, stå bleg, træt men fattet og indvie det hele med dronningen.

Samtidig får man besøg af Slots- og Kulturstyrelsen, der kritisk gennemgår alt, hvad man gør, efterser at samlingen er registreret og i god stand, at forskningen er på højt niveau, osv., osv.

At mange museumsfolk ikke løber skrigende bort, er et under, og når jeg spørger Lisette om det, så siger hun, at det har været og fortsat er sjovt.

Lisette Vind Ebbesen er uddannet i Aarhus. I 2005, med speciale i videokunst og specielt Bill Viola. Hun var volontør på Aarhus Kunstmuseum fra 2002 til 2004 og var dermed med, da Aarhus Kunstmuseum blev til ARoS.

Hun blev tilbudt at blive fastansat, men ville hellere til København. Så kom der pludselig et barselsvikariat på Skagens Museum i 2006, det tog Lisette, der ikke er fra Skagen, men fra Herborg ved Herning. Her arbejdede hun på fejringen af Skagen Museums 100 års jubilæum i 2008.

Annette Johansen forlod direktørjobbet for at blive leder af Willumsens Museum, og Lisette, der jo er ambitiøs, søgte jobbet. Jeg sad selv i bestyrelsen dengang, og jeg kan bevidne, at det var en særdeles imponerende performance, Lisette gjorde ved jobsamtalen, trods sin unge alder, underspillet, ærlig, uden floskler, fagligt funderet og med visioner.

32 år gammel blev hun leder af det hæderkronede museum. Trådte til for samme år at skulle fejre museets 100 år, lidt af en ilddåb. Overgang fra ansat til leder, ikke nem, men det gik godt.

En kvalitetsvurdering fra Kulturstyrelsen i 2009 førte til erkendelse af, at museet skulle udvides. Og fra 2009-16 varede den proces, med en udvidelse og renovering af Plesners bygning og nybygning af Friis og Moltke.

Samtidigt med dette arbejdedes der på at fusionere Drachmanns Hus og Anna og Michael Anchers Hus ind i Skagen Museum. Det kom på plads i oktober 2014. Og det kom som en overraskelse, at det sidste museum faktisk rummer omkring 7.000 værker. Til sammenligning har Skagens Museum 2.000 værker.

Museet er et periodemuseum for en af de mest spændende perioder i dansk kunst, med masser af kunstnermyter og gode fortællinger og fremragende kunst. Det forskes der i med tre inspektører ved siden af Lisette.

Med et relativt lille stats- og kommunalt tilskud kræves der benhård indtjening. Et flot besøgstal på mellem 130.000 og 160.000 besøgende skæpper godt i kassen, men en stor indsats med erhvervsklub og fondsansøgninger er også nødvendigt. 75% af indtægterne skal museet selv skaffe.

Lisette har også arbejdet på det internationale felt, med en flot markering af Anna Ancher i Washington, deltagelse i Royal Academys nuværende Painting the Modern Garden med Tuxen og Krøyer og i 2017 Skagens Malerne i Tokyo.

Alt sammen godt gået, Lisette. Og så skal det da også lige nævnes, at Lisette fra 2008 til i dag også har haft tid til at fremstille to børn.

For en imponerende indsats for Skagen Museum, for at holde et højt fagligt niveau, skabe fine forhold for en væsentlig periode i dansk kunst, for at formidle den periode i øjenhøjde, for at have fusioneret to andre museer på udramatisk måde i museet, for at være en god leder og meget andet hædres Lisette Vind Ebbesen med Carls Jacobsens Museumslegat på 150.000 kr.