Tyske Tobias Rehberger (f. 1966), der vandt Den gyldne løve på kunstbiennalen i Venedig i 2009, var med på Esbjerg Kunstmuseums udstilling Colour me in i 2014, hvor han skabte installationen Infectionsspecielt til museet. Den består af 23 velcro-lamper, som kan udstilles samlet, i mindre grupper eller enkeltvist. Installationens lamper, der hænger lavt, kaster skyggeformationer rundt i rummet, på gulvet og på væggene, og disse formationer ændrer sig med beskuernes bevægelser i rummet.
Ved en donation fra Ny Carlsbergfondet erhvervede museet installationen, der dermed føjer sig til Esbjerg Kunstmuseums samling af konceptuelle værker og rumlige installationer. Det er samtidig det første Tobias Rehberger-værk, der indlemmes i en dansk museumssamling.
Tobias Rehberger er uddannet på Städelschule i Frankfurt, hvor han i dag har status af professor. Lige fra sin studietid har han benyttet produktionsmåder, hvor det tydeligt fremgår, at han ikke alene er skaber af værkerne; eksempelvis lod han tømrere i Cameroun producere kendte modernistiske stole efter skitser, han selv havde tegnet efter hukommelsen.
»Ved at arbejde på denne måde sætter Rehberger fokus på grænsen mellem kunst og ikke-kunst, men netop uden at ophæve den. Tværtimod opretholdes den. Hans værker henviser ganske vist direkte til brugsgenstande fra hverdagslivet – i Infections er det lamper – og dermed spiller de på spørgsmålet om kunstens nytteværdi og klicheerne om et kunstværks ikke-funktion,« siger Inge Merete Kjeldgaard, direktør på Esbjerg Kunstmuseum.
Lamperne i Infections er således heller ikke skabt direkte af kunstneren selv. De er produceret som prototyper af andre og derefter lettere ombygget af Tobias Rehberger. Selv siger han, at han leger med idéen om, hvad et kunstværk i grunden er for en størrelse:
»Hvor kommer det fra, og hvor bevæger det sig hen? Hvis du ikke anerkender forestillingen om det romantiske kunstnergeni, er det vigtige spørgsmål at stille sig som kunstner: Hvor kommer værkerne fra, og i hvilken retning udvikler de sig?»