Musée des Arts Décoratifs besidder i forvejen en række værker af danske kunstnere såsom Louise Hindsgavl, Steen Ipsen, Martin Bodilsen Kaldahl og Bente Skjøttgaard. Med denne erhvervelse kan museet tilføje to værker fra 2020 af Michal Geertsen samt Female with Tweed Fez (2020) og Storksnest (2020) af Pernille Pontoppidan Pedersen.

Skulpturel keramik

Michael Geertsen karakteriserer selv sin keramiske praksis som værende et eklektisk manifest, der har referencer til forskellige epoker i kunst-, design- og arkitekturhistorien. Han er inspireret af de traditionelle processer i arbejdet med keramik – nemlig formgivning og glasurarbejde – men kombinerer de klassiske teknikker med moderne og skulpturelle konstellationer. Geertsens keramik bevæger sig dermed i et frit felt mellem klassisk design og eksperimenterende kunsthåndværk.

Michael Geertsen (f. 1966) er udlært pottemager og uddannet fra Kunstakademiets Designskole i 1993. Han er repræsenteret i en række samlinger, bl.a. Designmuseum Danmark, Victoria and Albert Museum i London og FuLe International Ceramic Art Museum i Fuping i Kina. Udover sine keramiske værker, har Michael Geertsen skabt brugskeramik og designobjekter i samarbejde med bl.a. Kähler og Fritz Hansen.

At finde det smukke i det grimme

Pernille Pontoppidan Pedersen adskiller sig fra andre keramikere ved at bryde med de klassiske regler, når det kommer til at arbejde med keramik. Det gælder både for hendes arbejde med formgivningen og glasurerne. Hun inddrager spor af klassiske keramiske genstande som vaser, fade og skåle, men i forvrænget form. Pontoppidan Pedersen værdsætter fejlene og det grimme i skønheden som et dogme for, at nyt kan opstå. I de to værker til Musée des Arts Décoratifs træder hendes evne til at arbejde med glasurer og former særligt frem, ikke mindst hendes originale materialesammensætning, hvor hun kombinerer træ og keramik.

Pernille Pontoppidan Pedersen (f. 1987) bor og arbejder i Silkeborg og er uddannet keramiker fra Kunstakademiets Designskole på Bornholm. Hun er repræsenteret i en række samlinger såsom CLAY Keramikmuseum Danmark og Statens Kunstfond.