Skulpturen har været længe undervejs, men nu er Ansgar tilbage i Ribe, hvor han i 800-tallet opførte en kirke og kæmpede for at gøre danskerne kristne. Den danske billedhugger Hein Heinsen har lagt mange kræfter i opgaven, som det kan ses i videoen om skulpturens tilblivelse nedenfor.
Den over fem meter høje bronzeskulptur er blevet placeret på Ribe Domkirkes sydlige side med udsyn over Kannikegården og dermed de udgravninger, som har blotlagt nogle af de første danske kristne grave. Ansgar er ikke alene på pladsen, men deler den med to andre skulpturer, der forestiller henh. Hans Tavsen og H.A. Brorson.
Splittet Ansgar
Hein Heinsens skulptur er splittet mellem det slyngede og det lodrette, hvilket henviser til henh. vikingernes verden og til kristendommen, forklarer Hein Heinsen.
»Ansgar kom til Norden for at gøre danskerne kristne, men det gik dårligt. Han led af frygtelige mareridt. Om ikke at slå til. At læse om disse mareridt gjorde dybt indtryk på mig. Det var kampen mellem kristendommen, det lyse og klare, som udtrykkes med det lodrette i skulpturen, og så vikingernes mere komplekse figur; bevægelsen i det uendelige med utallige krøller, som også ses på fx Jellingestenen.«
Kile af nutid
Professor Morten Kyndrup, Ny Carlsbergfondet, siger sådan om skulpturen:
»Den er helt bogstavligt en hilsen fra samtidskunsten, fra vores nutid, der både ved sit motiv, Ansgar, og ved sit sted, Ribe Domkirke, samtidig peger tilbage i historien. Det er en dejlig og opløftende tanke, at Ribe også kan og vil sætte kiler af nutid, af samtid, ind i sit prægtige, historiske rum af middelalder. Nogen tror, at respekt for traditionen består i fremfor alt at bevare. Men det, der blot bevares, det dør for os, før eller siden. Skal det gamle, det, kan man sige u-tidige, blive synligt for os, ja så må det ikke stå alene. Traditionen, historien bliver til blot kulisse, til tapet, hvis den ikke indbefatter en henvendelse, en gestus, til os, ind mod, eller op mod os.«