De tre skulpturer, Vessel, Byblis og Golem, tager afsæt i myten om Daphne, som forvandles fra menneske til planteliv. Daphne er på flugt fra Apollon, som syg af begær jagter hende gennem skoven. Som sin sidste udvej beder Daphne guderne om hjælp til at slippe fri fra sin krop, og hun forvandles med ét til et laurbærtræ. Den samme fortælling om materialernes transformerende kraft er på spil hos Christine Overvad Hansen.

Svære at få hold på

Der er noget gådefuldt over Overvad Hansens tre smukke skulpturer. De lader sig ikke afkode på et splitsekund, men virker på én gang genkendelige og fremmede. Alt efter hvor man ser dem fra, synes der at være antydningen af en skikkelse. Således aner man omridset af to øjne, et par hænder eller et hoved. Men det er ikke mere end blot et fragment eller en rest af noget menneskelignende. På den måde skubber Overvad Hansens formsprog til vores fantasi og vores nysgerrighed. Ligesom Apollon, der kaster armene om træet og mærker Daphnes hjerte slå bag barken, kan man ikke lade være med at tænke over, hvad der ellers gemmer sig bag formene.

Forvandlingsmotiver

Værktitlerne leder beskueren på vej med referencer til mytologiske figurer. Byblis’ forfinede og slanke konstruktion i bronze holder to store blå kander i brændt stentøj frem foran sig. Tankerne ledes hen på figuren af samme navn. Byblis er nemlig ulykkelig forelsket i sin tvillingebror og helt opløst i gråd. Og historien fortæller, at hun forvandles til et springvand. Eller Golems blå medaljonformede krop, der fastgjort i et elegant bronzestativ svæver over jorden og peger på det stumme lervæsen fra jødisk folketro. Værktitlen Vessel skiller sig ud. Er der tale om en glemt mytologisk figur, eller refererer titlen til det engelske ord for beholder? Uanset hvad taler det ind i kunstnerens mystificerende univers. I Vessel kontrasterer hun tyngde og lethed, når hun stabler kalabasformede krukker oven på hinanden mod et mørkt klæde. Således kan de tre skulpturer ses som mere eller mindre konkrete abstraktioner. Det er forvandlingen fra bløde modellerede former til bronze og brændt stentøj.

Om Christine Overvad Hansen

Christine Overvad Hansen (f. 1988) tog afgang fra det Kgl. Danske Kunstakademi i 2016. Allerede inden sin afgang udstillede hun på Horsens Kunstmuseum og modtog i 2016 museets særlige kunstpris, der gives til unge lovende kunstnere. Hun har udstillet herhjemme såvel som i udlandet på bl.a. Den Frie Udstillingsbygning, Kunsthal Aarhus, Parallel Vienna og Künstlerhaus Dortmund. Hun arbejder med skulptur i et udvidet felt og hendes praksis strækker sig fra store skulpturelle værkinstallationer til performance.