I november 2015 fik forbipasserende på Times Square i New York en særlig oplevelse, hvis de løftede blikket mod de talrige storskærme integreret i pladsens spektakulære arkitektur. Hver nat omkring midnat slukkedes reklamerne midlertidigt for i stedet at blive erstattet af videoværket Servitudes af den danske kunstner Jesper Just. Nu har værket fået et permanent hjem i Metropolitan Museum of Arts vægtige samling af samtidskunst.
Forbindelsen til New York
”Skiftet fra storbyens kaotiske rum til udstillingslokalet betyder, at værket indgår i nye konstellationer og danner nye betydninger, dog uden at miste sin oprindelige kontekst”, forklarer Sheena Wagstaff, leder af Metropolitan Museum of Arts afdeling for samtidskunst:
“Vi var særligt tiltrukket af Servitudes på grund af dets forbindelse til New York. Værket bevæger os med dets engagement i byens skiftende arkitektur og monumentale skyline, og det fortjener et hjem i en af denne metropols store institutioner.”
International indsats
Det er en donation fra Ny Carlsbergfondet, der har sikret Jesper Justs værk Servitudes en plads i den prestigefyldte samling på Metropolitan Museum of Art. Formand for Ny Carlsbergfondet, Karsten Ohrt, udtaler:
”Når Ny Carlsbergfondet har skærpet støtten til dansk kunst på den internationale scene, er det ud fra erkendelsen af, at hele verden er arbejdsplads og inspirationsbank for danske kunstnere. Og når vi støtter museer som Metropolitan Museum of Art, Tate Modern, Centre Pompidou og Guggenheim Museum med bevillinger til at erhverve, formidle og forske i dansk kunst, er det netop for at styrke den store internationale interesse, danske kunstnere helt fortjent oplever for tiden.”
På Kunsthal Charlottenborg
Selvom værket nu indgår i samlingen på museet i New York bliver der dog mulighed for at opleve værket i Danmark over sommeren 2019, når Kunsthal Charlottenborg stiller knap 1000 kvadratmeter til rådighed til en udstilling af Jesper Justs omfattende værk. Direktør på Kunsthal Charlottenborg Michael Thouber udtaler:
”Vi er stolte over at præsentere dette hovedværk fra én af Danmarks væsentligste samtidskunstnere. Vi oplevede værket på Palais de Tokyo i Paris, og lige siden har det stået højt på vores ønskeliste at vise det for et dansk publikum.”
Om Servitudes
Servitudes består af en serie kortfilm, der alle har New Yorks One World Trade Center som kulisse. I en af dem ser vi en ung kvinde (Dree Hemingway) siddende ved et bord i færd med at spise en majskolbe. Den banale handling vanskeliggøres af, at kvinden har rehabiliteringsmaskiner om hænderne, som bruges til at genoptræne muskler efter skader. Kvinden taber igen og igen majsen, men samler den op og fortsætter, imens hun lejlighedsvist møder kameraet med et på én gang flirtende og sky blik. I en anden, følger kameraet et barn (Rylee Sweeney) med den arvelige sygdom Charcot-Marie-Tooth. Hun har nedsat funktion i lemmerne og hænderne. I en scene leger hun stilfærdigt med sit spejlbillede reflekteret i bygningens glasfacade. I en anden observerer vi hende indenfor, mens hun prøvende spiller en fragmenteret melodi på et flygel.
Igennem kunstnerens blik, forvandles den mennesketomme bygning til en hjemsøgt verden. Som erstatning for tvillingetårnene ødelagt efter den 11. september 2001, synes skyskraberen ikke at kunne ryste fortidens spøgelser af sig. Her er omgivelserne transparente, luksuøse og strømlinede efter alle kunstens regler, men kvinden og pigen glider formålsløst ind og ud af scenerne - ensomme, gådefulde og skrøbelige.
Om Jesper Just
Jesper Just (f. 1974 i Købehavn). Bor og arbejder i New York. Gennem de seneste ti år har den danske videokunstner opnået international anerkendelse for sine korte filmiske værker, der med teknisk præcision og skønhed er fortællinger om menneskelige relationer og følelser. Jesper Just har udstillet på gallerier og museer over hele verden og var i 2013 Danmarks repræsentant på Venedig Biennalen. Han er udannet på Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler fra 1997-2003.