Fanny Gardes unikavase fik tildelt en central placering på Verdensudstillingen i Paris i 1900. Med Clay Keramikmuseums erhvervelse kommer Gardes vase igen i selskab med andre af udstillingens monumentale arbejder, idet flere allerede befinder sig i museets samling.
Mesterligt håndværk
Fanny Garde var en af de centrale skikkelser på porcelænsfabrikken Bing & Grøndahl ved århundredskiftet. Unikavasen, som Garde skabte specifikt til Verdensudstillingen, er et større porcelænsarbejde og et hovedværk fra Gardes hånd. Det hvide porcelæn er dekoreret med gråviolet og grøn glasur. Vasens nedre og øvre del er udskåret med tidsellignende planter og bløde blomsterkroner, hvor den grønne glasur er lagt langs mønstrets kanter og får det til at stå tydeligere frem. De runde snirkler i vasens midterste frise er dekoreret med glasur i varme brune nuancer. Som et bælte om maven holder midterstykket sammen på helheden og skaber vasens overordnede form.
Med inspiration fra…
J.F. Willumsen var kunstnerisk leder på Bing & Grøndahl fra 1897-1900. Frem mod Verdensudstillingen i Paris i 1900 fik Willumsen frie hænder til at udvikle en ny stil i unikaporcelæn. Med sin eksperimenterende tilgang til materialet og teknikkerne inspirerede han fabrikkens mange kunstnere til at gå nye veje. Frem for tidligere kun at arbejde med den elegante underglasur i blå, grønne og rosa toner på hvidt porcelæn inspirerede han kunstnerne til at skabe mere skulpturelle genstande i kraftfulde farver, hvortil han udviklede en ny glasur med dybe bronzeagtige toner. Gardes unikavase udgør et smukt eksempel på det markante nybrud i dansk keramikhistorie, som blev affødt af den kortvarige, men stærke indflydelse fra Willumsen. Samtidig refererer vasen til Thorvald Bindesbølls karakteristiske ornamentik og til japansk kunsthåndværk.
Om Fanny Garde
Fanny Garde (1855-1928) var en dansk porcelænsmaler og stod blandt andet bag det berømte design Mågestellet. Hun blev ansat på porcelænsfabrikken Bing og Grøndahl i 1886, hvor hun fik atelier sammen med sin mangeårige samarbejdspartner Effie Hegermann-Lindecrone. Garde var en central del af Bing og Grøndahls store succes på Verdensudstillingen i Paris i 1900. Hun var aktiv hele livet og er i dag repræsenteret på flere museer i ind- og udland.