Empire stiller skarpt på ikonisk dansk porcelæn og den værdi, vi har tillagt det. Stellet Empire blev lanceret af Bing & Grøndahl (nu Royal Copenhagen) i 1904, inspireret af Napoleons kroning i 1804. Med Beiers kritiske blik er tingenes oprindelige betydning pludselig sat til forhandling, og magtstrukturer blotlægges.

Skrøbelig struktur

Beier sætter det danske porcelæn i scene som en skrøbelig struktur, der kan falde sammen når som helst. Som et feticheret objekt, man på afstand kan kigge på, og ikke som en reel brugsgenstand. Er dansk porcelæn blevet til et imperium, der kan styrte sammen ligesom det kinesiske kejserrige i 1912? Og så opdager man de to underskåle, der er fastgjorte til burets forfinede tagkonstruktion. Pludselig skabes der også associationer til noget så uhøjtideligt som opvask i et opvaskestativ. På den måde vender Beier humoristisk tingene på hovedet og puffer til vores forestillingsevne.

Porcelænets status

Porcelænets historie kan spores tilbage til 1300-tallets Kina. Det blev siden fragtet fra Kina til Europa og solgt til den europæiske adel. Efterspørgslen steg, og derfor begyndte man at kopiere og producere porcelænet selv i Europa. Men det varede længe, før kvaliteten var tilnærmelsesvis på højde med det kinesiske kejserdømmes. I dag synes forholdene at være vendt rundt. Asien er blevet et stort marked for Royal Copenhagen.

Om Nina Beier

Nina Beier (f. 1975) arbejder med fundne genstande, som ofte bærer fortællinger om magtstrukturer med sig. Hun udfordrer vores gængse måde at tænke på, når hun undersøger objekters modsætningsfyldte karakter. Hun er uddannet fra Royal College of Art i London og bor og arbejder i København efter at have været bosiddende i udlandet i mange år. Hun har haft en række gruppe- og soloudstillinger i verden over, bl.a. på Kunstverein in Hamburg, Centre Pompidou i Paris og Tate Modern i London. Derudover er hun én af modtagerne af Ny Carlsbergfondets Kunstpriser 2021.